onsdag 24 mars 2010

Vårsalong

Igår var jag på Vårsalongen på Liljevalchs. Jag gillar den. Man får ny input och ruskas om i sina gamla föreställningar om hur saker och ting ska vara. Jag gillar också tanken att det finns en utställningsmöjlighet för vem som helst som har ett tillräckligt intressant verk att visa.

Bland alla de 245 verken tyckte jag bäst om de här två. Det ena är en groda som hoppar och konstnären har med hjälp av elektromagnet fått den tunga järngrodan att sväva i luften.
Det andra var en stor graffittimålning, där konstnären hade stickat det färgglada inslaget. Kul när oväntade material möter varandra.

Salongen stänger på söndag så försök gå dit en sväng om du hinner. Jag lovar, det är enkelt. Man behöver inte vara konstkritiker eller nåt, bara en vanlig människa med ett öppet sinne.

Nr 1. Bufo bufo, vanlig padda av Lars Brunström.
Nr 2. Rubba gärna mina cirklar av Lars Hjertstedt.





















Imorse var det extra härligt att cykla. På bara några få ställen låg isen kvar, i övrigt var det lättkört. I helgen ska cykeln sulas om och så ska den få sig en total rengöring och översyn.

Vid cykelparkeringen utanför jobbet har det legat ungefär en halvmeter snö hela vintern, med en en meter hög vall att ta sig över för att få in cykeln i stället. Den snömassan var magiskt borta idag. Det var bara att rulla in cykeln. Och när jag tittade i rabatten såg jag några blommor på väg upp. Mmmm.

Inga kommentarer: