tisdag 2 mars 2010

Tänk på pocenten

Idag känns det mycket bättre. Skulle säga att jag är 95% frisk idag jämfört med i torsdags då jag var 100% sjuk.

Ibland tänker jag åt andra hållet också, att de sjukaste dagarna är 0 och sen blir det bara bättre. I början går tillfrisknandet snabbare, upp till 150% bättre per dag, men så stagnerar det och att få till de sista stackars procenten upp till fullt frisk tar sina dagar. Det är lite som för ett serviceföretag som ska nå 100% kundnöjdhet, de sista 2-3 procenten kostar oändligt mycket mer än att ta sig från säg 50% till 70%.

Nu när jag inte har kunnat träna har jag surfat runt istället och skaffat mig lite input. Funderar mycket över hur snabbt jag egentligen kommer springa marathonet på. Det där med under 4 timmar känns tufft just nu.

Hittade den här uträkningen (på Norra Sporten): För att lägga upp rätt utgångsfart kan man göra en enkel överslagsräkning. Jämfört med den tid man klarar av på 10 km är farten på maraton 88 %. Springer man 10 km på en timme eller 8,8 km i timmen på maraton ger det en maratonton tid på 4.47. På motsvarande sätt ger 35 minuter på 10 km en maratontid på 2.47.

Det borde betyda att om jag springer 1 mil på 55 minuter i vanliga fall, blir sluttiden runt 4,17 (har jag räknat rätt då?). Gulp. Jag vill träna mera nu!!!!

En gammal klassiker - tänk att den en gång i tiden var det roligaste som visades på TV

Inga kommentarer: