tisdag 2 februari 2010

Löpning - det är modellen

Likt en katt bland hermeliner jobbar jag med en massa smarta akademiker. De gillar modeller. Jag menar verkligen gillar modeller...

Så jag tänkte att jag skulle försöka mig på en modell jag med. Akademikerna brukar använda sig av fyrfältaren i tid och otid, så jag har lagt in min löpningsträning i en sån.














Måste nog tillstå att det blev tydligt vad jag tycker om att träna. Långpass och distans både tränar jag och gillar att träna. Löpband tränar jag, men gillar inte något vidare. Backintervaller (snabba intervaller upp för lagom lång backe, med kort löpvila nedför tillbaka till början) tränar jag inte men skulle vilja. Däremot tusingar (uppemot 4-6 intervaller om tusen meter med lätt joggvila emellan) varken tränar jag eller är motiverad att köra.
Med korten på bordet lovar jag mig själv från och med nu att sätta igång med tusingar och även backintervaller.

Sen när jag ändå höll på så gjorde jag en fyrfältare till. Den här gången över olika träningstyper.














Hurtbullen
- den som tränar allt möjligt, i alla väder, oavsett sjukdom eller ej. Mår direkt dåligt av att inte få träna.
Roboten - den som bara tränar för tränandets skull, utan hjärta
Skrävlaren - den som snackar om träning och vilka lopp han ska springa/åka, men som aldrig kommer igång med träningen. Ofta "skadad" eller har problem med luftrören.
Soffpotatisen - den som tillbringar sin fritid i "the comfort sofa zone"

Nu när kategorierna är fastslagna kan man börja stoppa in dem man känner i modellen och så gäller det att se över vilken strategi man ska använda sig av för att få igång dem som ännu inte är Hurtbullar. Så här skulle jag göra:

Roboten - gör ju som "alla andra". Just nu är det t ex inne med löpning - så nu är chansen som störst att få med roboten ut i springspåren. Kan också lockas med olika statusprylar, snygga träningskläder, pulsmätare o dyl.

Skrävlaren - så stor i orden. Stick hål på ballongen, utmana honom på Vårruset eller Midnattsloppet. Och piska honom sedan att genomföra träningen. Kan också mutas.

Soffpotatisen - detta är en svår nöt att knäcka, (är själv gift med en). Den här personen ändrar sig bara vid en livskris. Vad kan man framkalla i den vägen? Hota med att säga upp kontakten, ta fram fakta om fetma, lägga upp en plan, tjata hål i huvet? Behöver förslag - vad gör man med Soffpotatisen?

Ja, det var två modeller det och jag måste nog tillstå att det känns skönt att ha fått sån bra ordning och reda. Modeller är kanske trots allt modellen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahhaaaa...... jag tolkar ditt " Anna- ska du inte springa Marathon" som att jag är Skrävlaren!

Miranda sa...

Haha underbart! Jag kan konstatera att jag idag har tränat ett NEJ-NEJ eftersom jag är en JA-JA. Har jag tolkat rätt?

Pier to pier sa...

Du är definitivt en JA-JA (hurtbulle) och du har tränat min NEJ-NEJ. Vilken löpträning är din NEJ-NEJ? Den som du inte har motivation till att träna och inte heller tränar?