måndag 15 mars 2010

Inspiration

Jag läste en intervju med formgiverskan Hanna Werning, hon som bl a har formgivit de här snygga muggarna för Rörstrand. Hon fick frågan om det händer att hon tappar inspirationen, vilket torde vara det värsta som kan hända en som har ett kreativt yrke, och hon svarade:

"- Självklart, men då har jag under årens lopp samlat på mig flera enkla knep för att återfå den. Jag brukar ta mig ut ur lokalen men det behöver inte vara en lång utflykt. Det brukar räcka med att besöka ett antikvariat, rota i en gammal låda från förr, ta kameran och fota närbilder, besöka en konstutställning eller gå högst upp på en kulle och inspireras av utsikten."

Just det där med att samla på sig enklare knep att ta till i tider när motivationen dalar gillar jag. Har inte riktigt tänkt så tidigare. När jag väl står där kommen ur spår vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till, men nu har jag punktat upp en lista som passar mig.

- Peppa mig själv (inspireras av webb, tidningar, böcker mm)
- Tryck på Reset, gör en total omstart
- Hitta tillbaka till rutinen
- Gör träningen till prio 1
- Se över matintaget, ät nyttigt, säg nej till kakor/bullar/godis/vin
- Gå inte ut för hårt, det är viktigare att orka genomföra alla träningspass
- Se framtiden an, snart har jag nått nästa platå

Inga kommentarer: