onsdag 3 mars 2010

Skottlov

När ett barn har vuxit upp är det dags för föräldrarna att lära sig stå på sina egna ben.

Och det är just det jag och maken tränar oss på de här sportlovsdagarna när vi är på landet och barnen är kvar ensamma hemma. Vi pratar HUGE separationsångest för curlingmorsan men det går framåt. Ringde dem bara två gånger igår kväll och skickade två godnatt-sms - det var väl ok?

Idag är jag nästan, nästan frisk, 99% och det är ett härligt väder så här ska skottas snö. Jag gillar att skotta snö. Och här finns hur mycket som helst att skotta, så det blir en bra dag.

Eftersom det var risk för att taket på landet skulle rasa in när det kom så mycket snö i förra veckan, bad vi några lokala förmågor att få bort snön från taket och det hade de jobbat bra med. Det enda var att de hade skottat ner all snö så den hamnade precis utanför ytterdörren. Vi kom nästan inte in igår kväll när vi kom hit. Ett tag funderade vi på att göra en bivack och sova i den istället.

Det finns en myshetsfaktor i det där med att sova ute i snön som jag säkert fått nedärvt i mina norrländska gener. Att få ligga i ett tält högt uppe på ett fjäll när snöstormen viner utanför är nåt jag går igång på, så jag stod på mig om bivacken, men maken tog resolut skoveln ifrån mig och gjorde en gång fram till dörren.

Imorse såg jag en liten pippi som kollade in fågelholken här utanför. Finns en mysfaktor i att se sånt också tycker jag, liksom alla djurspår i snön.

Husvisning mellan 8.00-9.00

Inga kommentarer: