tisdag 15 mars 2011

Att komma igång I

Sara undrade häromdagen om jag har några tips på hur man kan få fart på dem som inte tränar. Ämnet är superintressant och det skrivs spaltmeter efter spaltmeter i varenda damtidning/söndagsbilaga/träningstidning men trots det tänkte jag försöka ge min syn på saken och hoppas att något av det inte redan har blivit sagt. Faktum är att jag tänkte ägna hela veckan åt frågan och du är mer än välkommen att lämna dina tankar och tips på hur man kan få folk att resa sig ur soffan.

1. Det ska vara roligt
Om man ser på träningen med samma ögon som man tittar på fakturan från elbolaget, det röda kuvertet som kommer med information om den framtida pensionen eller på den inplastade självdeklarationen från Skatteverket, då har man problem.

Jag är rätt så övertygad om att det måste finnas en grundläggande glädje i att träna det man väljer att träna.

Jag har t ex några jobbarkompisar som sjunger i kör. Någon av dem är nästan halv-proffs och har sjungit i sin kör länge medan någon annan sjunger i en "alla kan sjunga"-kör. Gemensamt för dem är att de verkligen och innerligt gillar sina körer. "Åååhh, ikväll är det kör", utbrister de vid lunchbordet och skiner som solar. Det går inte att ta miste på att kören är bland det bästa de vet och det är just den känslan man borde sträva efter när man går iväg till sitt träningspass.

Som tur är finns det ju precis hur många träningsformer som helst att välja mellan. Gillar du bollsport, kampsport, rodd, cykling? Är du ett vattendjur eller en bergsget? Vill du träna i grupp eller ensam? På morgonen, dagen, kvällen eller natten? Inne eller ute? Vinter eller sommar? Ska det var tyst omkring dig eller gillar du hög musik? Vill du bygga stora muskler eller träna uthållighet? Snabbt - långsamt? Teknik, precision eller vighet?

Vad skulle kunna bli ditt halleluljamoment i veckan?

Mitt är måndagkvällens boxning.

Hela serien om att komma igång
Att komma igång I
Att komma igång II
Att komma igång III
Att komma igång IV
Att komma igång V


Vart ska man hän?

Inga kommentarer: