torsdag 11 mars 2010

I love bike

Jag har sagt det förr men måste säga det igen: Jag älskar min cykel! Alla borde cykla! Det är ett perfekt fortskaffningsmedel som går tillräckligt fort, ger motion, frisk luft och vackra vyer. Och så tänker man så bra när man cyklar. Dessutom är det miljövänligt.

Nedan hittar du svar på alla dina frågor när det gäller cykling till och från jobbet.

Är det inte kallt?
- Klart det är kallt med -18 grader, men det finns ju kläder. Balaklava, buff, skidhandskar, långkallingar, det är bara att bylta på sig. Tänk på alla som åker skidor i fjällen, inte bangar de för några minusgrader.

Är det inte halt?
- Jo, särskilt just nu när vägbanorna tinar på dagen och fryser på natten, men dubbdäck funkar suveränt. Sen får man koncentrera sig vid svårare passager. På vintern finns det en viss likhet med att åka röd pist - inte svart. På sommarn är det inte halt.

Blir man inte svettig?
- Jo och det vill just jag också bli eftersom jag ser cyklingen som ett träningspass. Dusch finns på jobbet. Men man kan också cykla långsammare.

Tar det inte lång tid?
- Nej, snabbare än om jag hade åkt kommunalt, moppe eller bil (inräknat tiden att hitta en parkeringsplats) till jobbet.

Är det inte läskigt att cykla i trafiken?
- Jag har en jättefin sträcka att cykla som löper utmed Stockholms vatten. Det är mest cykelväg men också någon km i trafiken. Jag tar alltid det säkra före det osäkra och stannar vid rött ljus, släpper fram bussar och lastbilar, håller span på backande fordon och fotgängare i cykelbanan. Och så har jag reflexväst och ordentliga lysen på cykeln och såklart cykelhjälm.

Hur gör man med ombytet?
- Det här är nog den viktigaste frågan för att få det att funka. Det gäller att planera och få med sig allt. Jag har lite extrakläder på jobbet utifall att, liksom en ytterjacka och innerskor, men annars packar jag väskan varje morgon. Har fått in en väldig snits på det där och har dessutom olika stora väskor beroende på hur mycket jag måste ha med mig.

Vad ska jag tänka på när jag köper cykel?
- Bästa tipset är att köpa cykeln hos en cykelhandlare med cykelverkstad nära dig, så det blir enkelt att lämna in cykeln på reparation när den går sönder. Köp en lätt cykel med många växlar som har ljuslykta á la dynamo monterad från början. Kontrollera sittställningen - den är avgörande för om man ska tycka om att cykla eller ej. Sitta krokig med gamnacke är inget skoj.

Måste man se så ful ut i cykelhjälm?
- Japp.

Hoppas jag lyckats övertyga dig lite. Testa innan du säger nej!! Och ta chansen att börja nu när våren och ljuset är här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Funderar och börja cykla i vår, men det där med hjälm och reflexväst känns inte som min grej.

Annars bra guide!

Pier to pier sa...

Kan inte var nog så tydlig. Hjälm är ett måste!!
Jag frontalkrockade en gång med en annan cykel och hej vad vi for iväg åt varsitt håll båda två. Förutom skrapsår och nåt blåmärke ingen större skada men sedan dess har jag alltid hjälm - vågar inte chansa.

Anonym sa...

Till Anonym: Det behövs varken hjälm eller reflexväst så låt inte det stoppa dig från att börja cykla. Miljoner cyklister cyklar dagligen utan dessa attiraljer och det kommer mer an på HUR du cyklar.Trafikvett kommer inifrån. Det bästa sättet att klara sig helskinnad från olyckor är att se till att de aldrig sker. Att krocka med en annan cyklist är väl ändå rätt klumpigt?