måndag 23 maj 2011

Nykomling i familjen

Jag har införskaffat en ny bil. Eller ny och ny, jag håller mig fortfarande i REA-pris-klassen. Har väldigt svårt att försvara ett dyrare inköp med tanke på att jag bara kör några mil i veckan. Det är till och med så att jag inte hade köpt någon mer bil om det inte vore för att sonen ska börja övningsköra och maken är väldigt rädd om sin tjänstebil.

Genom åren har jag haft den ena REA-bilen efter den andra vilket medföljt att jag numera måste ställa följande frågor inför bilköp:

Går bilen att starta?
En sommar, lagom till semestern, då jag, mamma, ungarna och en kusin till dem skulle åka och tälta på Österlen köpte vi en Ford av combimodell. Funkade skitbra vid själva köptillfälelt, men väl framme i Skåne började den krångla. Gick ibland att starta - gick ibland inte att starta.

Första gången problemet uppdagades lyckades jag leta upp en annan bil med startkablar (inte det enklaste i högsommarvärmen) och fick igång spektaklet. Men så kunde vi ju inte hålla på och eftersom felet mer verkade ligga i tändningen än i ett dåligt batteri såg jag till att fortsättningsvis parkera i nedförsbacke och sedan lyckas igång bilen på rull. Och när det inte fanns någon nerförsbacke fick alla medpassagerarna snällt kliva ur och putta på tills den startade. Sicken bra träning de fick de kära barnen och mamman. Glada var de också!

Kan man kliva in genom framdörrarna?
En helt naturlig fråga efter att ha haft en SEAT Ibiza några vintrar. Här kan du läsa hur det t ex är att ta sig ut från en parkeringsplats en kall dag när framdörrarna inte går att öppna.

Funkar fläkten?
Av alla frågor är den här den viktigaste. Bilar utan fungerande fläktar borde inte ens kunna startas, särskilt inte regniga dagar då insidan av fönstret immar igen.

Den nyinförskaffade bilen av märket Alfa Romeo svarade ja på alla frågor, så då var det inte så mycket mer att bråka om. Nu ska vi bara hitta ett passande namn på den också. Några förslag?

Ny familjemedlem

Inga kommentarer: