måndag 2 maj 2011

Cykelidioter

Snacka om att det är mera folk ute och går, springer och cyklar nu jämfört med för några veckor sedan. Det är ju bra för folkhälsan men det blir lite trängre på cykelbanorna vilket en del medcyklister irriterar sig på.

I onsdags såg jag en sån där cykel-idiot som får mig att ilskna till något alldeles vansinnigt. Jag stod vid ett av Stockholms mesta övergångsställe och inväntade grön gubbe. Vi var säkert 30-40 pers på båda sidor och på mittenrefugen som stod och inväntade grön gubbe. Det är nåt alldeles extra det där med att stå och vänta på grön gubbe. Ibland går det bara inte att stå still, utan man passar på att smita över när det blivit tomt på vägbanan.

Vi var några stycken på min sida som var på väg att ta ett kliv framåt när vi plötsligt såg en liten grön fartdåre komma rullandes mot övergångsstället. Eller rullandes och rullandes, han trampade så fort han bara kunde. Iförd full cykelmundering fällde han ner huvet och körde på. Jag fattade rätt snart vad som skulle hända med folket på andra sidan, men hann inte säga halv-7 innan han touchade några av dem som med fara för sina liv klev ut från den säkra mittrefugen.

Han tyckte säkert att han hade all rätt i världen att kunna braka på sådär, han hade ju ändå grönt sken. Problemet var bara att han inte syntes för dem som stod i mitten. De hade inte en chans att värja sig, helt omedvetna om att de snart skulle träffas av en kanonkula.

Nu gick det ändå bra, tjejen han körde på fick sig en mindre törn, men hade det varit min mamma istället, som har fått diskbråck och har förskräckligt ont i ryggen, hade det nog blivit en helt annan utgång.

Vem gjorde rätt och vem gjorde fel kan Rickard rättrådig fråga sig? Själv tycker jag att cyklisten gjorde mest fel. I Stockholmstrafiken måste alla hjälpas åt, oavsett om man har det gröna skenet på sin sida eller ej. Vi är ändå nästan 2 miljoner som ska ta oss fram här och det är en omöjlighet att alla gör rätt hela tiden, därför måste vi fördra varandra, vara snälla mot varandra. Även om det innebär att vi missar 10-12 sekunder i vår framfart.

Sen kan man stilla undra varför cyklar säljs utan ringklocka.

Inga kommentarer: