tisdag 24 maj 2011

Rädd, räddare, räddast

Så här de sista dagarna innan loppet tilltar den stora nojjan. Inte nog med att jag är fundersam över om träningsmängden räcker till - nu gäller det att hålla sig på benen också. Att inte bli förkyld, inte vricka fötterna, inte ramla och slå sig.

Simpla saker som att gå nerför trappor, lyfta matkassar, hänga tvätt har förvandlats till olycksfällor att se upp för. Inte ens jobbet erbjuder en säker miljö med det överblivna kaffebrödet från olika möten som ligger och dräller i köket eller påskäggen som inte åts upp i påskas och som nu plockas fram ur gömmorna och bjuds hej vilt på. Jag behöver inte den sortens energi/viktpåslag! Ska ju bara äta sunt den här veckan...

Jag köpte nya skor med clips till min racer och provade dem för första gången förra veckan. Gjorde genast klassikern då jag inte fick loss foten från pedalen tillräckligt snabbt vid ett rödlyse och välte omkull. Mitt på värsta gångstråket vid Drottninggatan. Hur pinsamt som helst. Inte ens när jag låg där som skalbagge på rygg fick jag loss foten från clipset utan blev tvungen att ta av mig skon för att över huvud taget komma på fötter igen. Folk runtomkring uppmärksammade mig också extra mycket och var så snälla och frågade hur det gick medan jag själv bara ville sjunka genom jorden. Jag skippar racercyklingen den här veckan.

Och hemma ska vi inte tala om - där kan jag definitivt inte slappna av. Där finns t ex varma thé-muggar med hett vatten som kan hällas över mig, katter som smyger runt och klänger sig fast i mina fötter med sina vassa klor, och hur var det nu igen med eluttag i våtutrymmen - vågar jag torka håret?
Vinterjackorna får hänga kvar i hallen några dagar till, jag tänker inte klättra uppför stegen till vinden med dem innan söndag. Och gräsklippning - det kommer inte på fråga, jag vill ha alla tår kvar på lördag.

Ta mig sjutton - ALLT känns farligt just nu!! Jag värjer mig genom att inte lägga nycklarna på bordet, låtsas inte se de svarta kattorna som springer över vägen och så håller jag mig undan från stegar what so ever. Sen var det nåt med vitlök runt halsen och salt som ska kastas bakom axeln, spott som ska spottas tre gånger i motvind och hålla fingrar som ska hållas i kors, men tänk om jag inte gör rätt saker i rätt ordning?

Ghhaaaaaaaaaaa

Inga kommentarer: