lördag 14 maj 2011

Statistik, statistik och förbannad lögn

Ledsen att behöva tråka ut med ännu mer inför-marathon-tjat, men det är liksom den perioden på året just nu. Uppladdningen är i full gång...

Hur som, jag roade mig med att kolla i en omvandlingtabell på http://www.runningforfitness.org/calc/racepaces/rp hur snabbt jag kan tänkas springa loppet och fick fram följande variationer beräknade utefter mina senaste resultat på olika tävlingar.

Löpbandslöpet: 1 mil på 50 minuter (löpband som sagt var)
Ger sluttiden 3:51:39 (det går aldrig skulle jag säga..)

Xtreme Running: 15 km på 88:42 (GALET backig terräng)
Ger sluttiden 4:27:31 (mao 1 minut sämre än personbästa på distansen)

Två sjöar runt: 16,7 km på 1:29:34
Ger sluttiden 4:08:28 (se där, nu börjar det likna något)

Stockholm halvmara: 21 km på 1:56:58
Ger sluttiden 4:06:13 (kanske, kanske att det ändå finns en chans)

Sen så har jag ju två marathonstarter att väga in; förra årets Stockholm marathon på 5:13:30 och Ålands marathon 4:26:33.

Vad säger nu detta?

Ingenting skulle jag säga! Enligt normalfördelningskurvan är det troligt att jag kommer i mål någonstans mellan 4:06 och 4:30. Det finns en yttepyttechans att komma under 4 timmar och en lika liten risk att springa långsammare än 4:30. Men sen så har man ju det riktiga livet att ta hänsyn till och där kan allt hända. Om fjorton dagar vet vi.

Inga kommentarer: