lördag 26 mars 2011

Tour d´Afrique

Resor och äventyr tycker jag är spännande och jag avundas lite grann (eller ganska mycket....) de människor som kastar loss från den inrutade vardagen och ger sig ut i världen. Det finns så otroligt mycket att lära och se. Tur för oss som blir kvar att det finns internet så man ändå kan vara med på ett hörn.

Just nu håller jag span på bloggen för Tour d´Afrique. Det är ett hundratal äventyrare som tar sig genom Afrika, från Egypten till Sydafrika. På fyra månader cyklar de 1200 mil från Egypten via Sudan, Etiopien, Kenya, Tanzania, Malawi, Zambia, Botswana, Namibia till Sydafrika.


Eller som de beskriver routen på hemsidan: Traveling through 10 countries in all, you will cycle along the Nile past ancient temples, through the Sudanese desert, and up and down the biblical landscapes of Ethiopia's rugged Simian Mountains. After crossing the Equator in Kenya, you will pedal past legendary Mount Kilimanjaro, to Lake Malawi, Victoria Falls, and along the edges of the magnificent Kalahari and Namib deserts, en route to the finish of your epic journey in beautiful Cape Town, South Africa


Min okunskap om Afrika är dessvärre total får jag skamset erkänna, men här får jag en ypperlig möjlighet att lära känna kontinenten på ett annat vis än genom tidningarnas övervägande dystra skildringar av krig, svält och AIDS. Just när det gäller reseskildringar är internet oslagbart.

En av deltagarna på touren, Yann Robard, har lagt upp ett bildspel på Flickr. Se det!
(Eventuellt behöver du skapa dig ett konto på Flickr för att kunna se bilderna, men gör det i så fall. Flickr är gratis och du får där ta del av hela världens amatörfotografers bilder, förutom just det här bildspelet. Vilken skatt!)

Bloggen till Tour d´Afrique hittar du här.

Cykla genom Afrika - kanske en dag?

Inga kommentarer: