fredag 18 mars 2011

Att komma igång IV

4. Sätt bollen i rullning
Vad kan man förvänta sig nu när man äntligen fått ändan ur vagnen och börjat träna? Stora muskler, snabba ben och ett starkt hjärta på några veckor?

Mmm, in your dreams. Processen är trög, det tar tid och hindren att få till en kontinuerlig träning är fortfarande många. Ser man pessimistiskt på det så kanske du drar på dig en förkylning efter bara någon vecka (läs här om det öppna fönstret). Förmodligen får du alldeles för mycket träningsvärk eftersom du tar i för mycket i början. Det känns fortfarande väldigt nytt och ovant och du glömmer att prioritera ditt hallelulja moment och gör något annat istället.

Å andra sidan är chansen stor att du kommer igenom uppstartsfasen och får in en bra rutin efter fyra veckor. Fortsätt och kämpa för snart kommer belöningen. Du kommer märka det på de små sakerna som att det är lättare att böja sig ner och knyta skorna, att gå i trappor, kroppen börjar omforma sig. Förhoppningsvis mår du bättre inombords. Det du ska förbereda dig på nu är att kroppen vill ha mer. Träning är rätt och slätt en drog. Dags att ta ett varv till med almanackan alltså och se var det finns fler luckor.

Annars går det inte att exakt förutsäga resultaten. De är oändligt många.

Jag har mig själv som ett forskningsprojekt och tycker det är jättespännande att se vad jag kan åstadkomma med min träning. Jag skulle nog säga att det är min största drivkraft, nyfikenheten. Vad händer om jag vrider på den här ratten? Och om jag gör nåt med de här två ihop?

Jag tränar ju frekvent löpning, cykling och boxning vilket ger tre olika träningsresultat beroende på vad jag tränat. Lägger man därtill parametrarna tid, fart och styrka under passet så börjar vi få en mängd olika resultat. Till det lägger vi sen hur jag har sovit, ätit och druckit och vips börjar vi komma upp i flera 10 000-tals olika resultat. Ibland tränar jag ute, hälften av året är det mörkare, kallare och för varje dag blir jag äldre. Det samlade resultatet för året blir lika skiftande som något av alla världens olika årgångsviner. Blir 2011 ett bra eller dåligt år?

Det jag vill säga är att vi inte är några maskiner där vi kan förvänta oss ett exakt resultat av vår insats. Ibland går det bra, till och med jättebra, ibland går det jättedåligt, kanske mittemellan. Tack och lov förbättrar vi oss oftast snabbt i början vilket ger en bra sporre att fortsätta, men sen kan det ta stopp och vi blir ståendes på en nivå hur länge som helst. Det vi vet är att energi ger energi och träning ger resultat. Sakta men säkert går det framåt och en dag klarar du det där som du trodde var omöjligt i början.

Vad ska man då ha för mål? Jag säger - släpp det! Åtminstone i det här skedet. Det var längesen du tränade och det enda som gäller nu är att verkligen få till det där passet varje vecka och att få in det som en rutin. När bollen väl kommit i rullning vill den förbli i rullning. Då kanske, om du vill, börjar det bli dags att prata riktning och mål.

Hela serien om att komma igång
Att komma igång I
Att komma igång II
Att komma igång III
Att komma igång IV
Att komma igång V

Humlan - som inte borde kunna flyga men som gör det ändå

Inga kommentarer: