lördag 19 mars 2011

Att komma igång V

5. 10 tankar om träning
Efter drygt 20 års egen forskning på mig själv som försökskanin, har jag kommit fram till följande slutsatser:

1. Att promenera är den överlägset bästa träningsformen. Det går alltid att promenera, oavsett väder, vind eller dagsform. Tröskeln att kliva över för att ta sig ut på en promenad är löjligt låg. Inför en promenad har man aldrig prestationsångest. Socialt är det också. Dessutom är det tidseffektivt och tillgängligt eftersom man alltid kan utgå från där man är. Skaderisken är försvinnande liten.

2. Jag går inte ner i vikt av träning. De gånger under året som jag behöver korrigera min vikt gör jag det genom att ändra kosten. Ökad träning kräver ökat matintag.

3. Alkohol är inte bra ur träningssynpunkt. Det sägs att ett glas vin per dag är bra för hjärtat. Om jag dricker det minsta lilla vinglaset sover jag oroligt och vaknar tröttare än vanligt på morgonen.

4. Vid 46 års ålder kan man fortfarande sätta personligt rekord på milen.

5. Musik i lurarna höjer absolut prestationen.

6. Dyrt är bättre än billigt. Det bär mig emot, men träningskläder, skor och annat av kända dyrare märken är faktiskt bättre än billiga okända märken. Detaljerna avgör och passformen efter några tvättar skiljer de bra från de dåliga. Egentligen har jag vetat det ända sen min ekonomiskt sinnade pappa köpte mig en tjeckisk cykel av märket Favorit när jag var liten.

7. Läkning av hälseneinflammation påskyndas av löpning i brant skidbacke (barmark) och även av studs på studsmatta.

8. Kondition och träningsresultat är svåra att mäta exakt. Bra då att föra bok över sin träning så att man kan följa sin utveckling i skrift och diagramform.

9. Man kan springa i minusgrader.

10. Jag har inte varit förkyld en enda gång under det senaste året och tackar den ökade träningsmängden och cyklingen till och från jobbet för det. (peppar, peppar, ta i trä)

Hela serien om att komma igång
Att komma igång I
Att komma igång II
Att komma igång III
Att komma igång IV
Att komma igång V

Inga kommentarer: