söndag 27 mars 2011

Hur långt är ett långpass?

Det stod långpass på schemat idag. Drog på det i det längsta. Hatar verkligen blåst, eller blåsst (med kort å) som de säger i Göteborg. Kom till slut iväg runt 12-bläcket. Hade grundat med en smarrig silla-macka som jag stod mig på förvånansvärt länge.

Tuffade på och första milen klarades av rätt så elegant. Köpte en festis på vägen, slurk sa det så var den urdrucken. Hade då kommit in till stan och tänkte mig ett varv runt Riddarfjärden. Bra att träna lite på Sthlm marathon-sträckningen. Började gå lite trögare nu och jag fick dela upp de 6 kilometrarna i kortare milstolpar för att inte helt tappa sugen.

Macken på Norrmälarstrand ligger riktigt strategiskt just under långpassen och jag sprang in där och fyllde på med dricka och lite tilltugg. Langade upp benet i högläge mot en stolsrygg och stretchade hamstringsen en stund. De trilskades rejält idag.

Sen var det bara 8 km kvar. Eller hur långt var det egentligen? GPSen i iPhonen hade lagt av, så jag var lite fundersam på hur lång hela rundan var. Hoppades i alla fall på att det skulle vara minst 8 km kvar för att få ihop de 25 km jag tänkt springa idag. Fick totalt soppatorsk nedanför Huvudstabadet, men som tur var hade de fiket öppet där så jag slank in och köpte en Cola. Fiskade upp en gnutta ork och tuffade vidare.

1 km hemifrån pallade jag bara inte springa en meter till. Det blev till att gå den sista biten. Längesen det kändes så här jobbigt att springa men efter att ha mätt upp rundan visade det sig i alla fall att jag lyckades få ihop de 25 km löpning som jag hade önskat. Hela rundan mätte 26,5 km. Bra så. Den får jag ge mig på snart igen.

Inga kommentarer: