fredag 4 mars 2011

Nya vyer

Cykling som sport är nytt för mig. Hittills har det varit det perfekta transportmedlet som gett en bra grund för konditionsträningen.

Men nu ska det bli andra bullar av. Den 17 juni hägrar Vätternrundan.

Vad mycket det finns att lära sig om denna sport! Jag som trodde att det bara var att sätta sig på cykeln och trampa, men det är ju verkligen tekniksporten numero uno. Det finns hur mycket att tänka på som helst och hur många specialgrejer att utrusta cykeln med som helst. Dessutom behöver man träna såna enorma mängder att ett tvåtimmarspass räknas som lätt uppvärmning.

Som tur är har det visat sig att jag har flera mycket duktiga cyklister på nära håll och min plan är att pumpa dem på all information jag nånsin kan få. Och så gäller det att börja läsa cykelbloggar. Tipsa mig gärna om du vet någon bra.

Fram tills det blir barmark och jag kan ge mig ut på de där långa träningsrundorna tänkte jag i alla fall börja med att förlänga mina till-och-från-jobbet-cyklingar med ett varv runt Riddarfjärden. Totalt blir det då 1,5 mil enkel väg istället för 1 mil. Borde väl ge nåt tänker jag.

Jag startar idag.

Don´t fear the Västerbron

Inga kommentarer: