torsdag 17 mars 2011

Att komma igång III

3. 1-0 till dig
Då så, det börjar närma sig träningsstart. Nu är två av de tre första stegen avklarade; du har bestämt vad du vill träna och har hittat en lämplig tid i veckan att göra det på. Lätt som en plätt. Bara att gå iväg och göra alltså.

Men - det är nu den stora fighten börjar.

Det finns inget så effektivt att skjuta upp saker som att bestämma sig för vad som ska göras. Ta det här med bantning t ex, eller GI som vi säger nu för tiden. Jag ska börja med GI säger jag till min omgivning. På måndag börjar jag. Tills dess äter jag så mycket pasta jag kan. Jag ska ju ändå ta tag i det där på måndag. Kan behövas lite extra att jobba med då. När måndagen kommer känner jag mig dessvärre lite krasslig och orkar inte riktigt börja med den nya dieten utan tänker istället att nästa måndag - då sätter jag igång. Och tills dess äter jag lite mer pasta.

Inom näringslivet finns paralleller. Apropå kvinnodagen häromdagen så är det många företag som sagt att "Vi har tagit ett policybeslut att jobba för att få in fler kvinnor på ledande positioner". Och vad har hänt tio år senare? Inte mycket.

Likadant inom politiken. Visst var det väl så att vi till och med folkomröstade om kärnkraften och beslutade att den skulle läggas ner? Ja, du fattar. Livet är fullt av beslut som gör det möjligt att fortsätta precis som vanligt. Man dövar samvetet för stunden och hoppas sen att alla, inklusive man själv, ska ha glömt vad man bestämt.

Självfallet är det bra att ta ett beslut, att verkligen tänka att man ska ändra på sig. Men det gäller att veta att ett beslut inte alltid leder till handling. Här krävs en otrolig drivkraft och disciplin för att t ex verkligen komma iväg på sitt träningspass. Särskilt i början och definitivt den tredje gången som är den svåraste av alla träningspass enligt mig.

Förbered dig alltså på alla dina egna bortförklaringar till varför du inte ska gå iväg och träna. Kanske säger din inre röst något sånt här: "jag kan väl inte träna i de här kläderna!" eller "oj vad jag är hungrig, jag kommer inte orka" eller "jag hinner inte nu, får ta det nästa vecka" eller "jag hinner, passet börjar ju halv-7 (när det började halv-6)". Osv, osv. Lita inte på dig själv ett endaste dugg. Du kan inte slappna av förrän passet har börjat, eller kanske inte ens förrän det är över.

Så, upp med garden, ducka, ducka, ducka, snabbt steg fram, jabba, en högerkrok och så knocka det gamla icke-tränande jaget och säg hej då till det. Klart du vinner matchen!

Hela serien om att komma igång
Att komma igång I
Att komma igång II
Att komma igång III
Att komma igång IV
Att komma igång V

Katten och hans kompis tar sig en fight ibland

Inga kommentarer: