onsdag 9 mars 2011

Den nya världen

Apropå förra inlägget så har jag nu provat att cykla den nya rundan några gånger. 20 minuter extra när jag ändå är ombytt och sitter i sadeln borde inte vara så svårt men jag måste medge att det känns helt sjukt att vika av åt höger vid Stadshuset och ge mig ut på en ytterligare 5 km lång slinga, istället för att vika av åt vänster och nästan vara framme vid jobbet. Känslan av att vara en idiot släpper nånstans borta vid Västerbron men snacka om att det här kommer behövas pannben av stål för att övertala mig själv att verkligen ta det längre varvet varje morgon.

Det är som sagt en viljekamp varje gång jag står inför valet att välja den långa eller korta vägen och efter tre cyklingar ser statistiken ut som följer:
Fredag - längre rundan både tur- och retur. Var riktigt mör när jag kom hem. Den extra milen (5+5 km) tog 40 minuter så totalt cyklade jag i två timmar. Det kommer gå fortare så snart jag kan sko om cykeln till sommardäck.
Tisdag - längre rundan tur men inte på returen.
Onsdag - kortare rundan tur men längre på returen. Kändes halvjobbigt på vägen hem att efter 20 minuter inte vara halvvägs hem som brukligt, utan att jag var tillbaka nästan där jag startade.

Jag har också nosat runt lite i cykel-bloggvärlden och det första som slår mig är att de allra flesta blogg-skribenterna lämnar ut sina för- och efternamn, vilket är ovanligt i löparbloggvärlden. Vi är mer ljusskygga och skriver nästan undantagslöst under alias.

Det andra som slår mig är att de allra flesta bloggar jag tittat in på är så välskrivna. Det glöder av engagemang, språket är rakt på men med en humoristisk touch. Det är kul att läsa och jag funderar över om det här döljer sig något stort. Kan det månne vara så att cykling är som gjort för att tänka och formulera bra och många tankar? Om man nu är ute och träningscyklar i 4-5 timmar borde man ju faktiskt hinna tänka klart för en gångs skull, utan att bli avbruten mitt i tänkandet. Det är något jag ser fram emot.

Om du är nyfiken och vill läsa bloggarna själv så har jag börjat samla på några och du hittar dem längst ner till höger här på sidan.

Inga kommentarer: