onsdag 3 februari 2010

Pling - jag fick en idé

Idag fick vi en tillsägelse av chefen på jobbet. Vi är för dåliga på att ställa in disken i diskmaskinen efter oss och "vår mamma jobbar som bekant inte här". Istället får alltid "nån annan" städa undan och hon hade fått nog nu - med all rätta!

Så vi stod där i köket och pratade lite om fenomenet "inte hålla snyggt och rent på jobbet" och då så sa nån: -Det kan ju faktiskt vara så att man kläcker en väldans bra idé medan man plockar in i eller ur diskmaskinen. Och då sa någon annan att han hade hört om ett supersnille till kärnfysiker som gärna krattade löv, för då fick han sina mest briljantaste idéer (frun hans hade dock synpunkter på krattandet, för fysikern kunde stå vid just bara ett ställe och dra krattan fram och tillbaka, så det tog många dagar, kanske veckor, att få gräsmattan i ordning).

Själv får jag en hel del bra idéer när jag cyklar (om jag själv får säga). Tankarna vandrar fritt och ibland föds ett litet embryo till en idé. Ofta handlar det om någon form av affärsidé, eller produkt som jag saknar. Har samlat på mig några favoriter som jag dessvärre aldrig kommer att genomföra. Därför tänkte jag dela med mig av mina idéer här. Fast bara en idé åt gången. Det blir väl en riktig "cliff hanger" och anledning att komma tillbaka hit då och då?

Så här kommer nu idé nummer ett: Om jag var en känd saftproducent, som t ex Önos eller Björnekulla, skulle jag ta upp kampen med Festis och Mer och öppna ytterligare en produktionslinje där jag gjorde färdigblandad saft på 3 dl-tetra. Inte med sånt där läbbigt sötningsmedel, utan bara riktig hederlig gammaldags saft, gjord enbart på socker och bär. Det tror jag skulle vara jordens affär.

3 kommentarer:

Sofie RW sa...

Låter som en riktigt lönsam grej detdär! Och vad kul att hitta en såhär trevlig blogg - jag vill också komma under 4 timmar på maran :)

Pier to pier sa...

Klart att du klarar maran under 4 tim. Du fick ju beviset häromdagen när du gjorde testet!! (har följt din blogg ett tag o fr o m nu kommer jag lämna kommentarer också, vi hörs)

Chefen sa...

Och om man har saft i tetra så slipper man plocka in i diskmaskinen!