söndag 17 januari 2010

Vit månad

Inte bara snön ligger vit, idag startar jag en vit månad.

Egentligen är jag lite tudelad till det här med alkohol. Å ena sidan tycker jag det är väldigt gott och trevligt att dricka vin. Å andra sidan så tror jag att kroppen inte mår bra av alkohol i någon form. Den behöver inga gifter, bara nyttigheter.

Nu tänker jag hålla ett brandtal. Jag vågar påstå att vinlobbyismen har gjort ett strålande arbete i Sverige. Idag är det fullt accepterat att dricka vin alla dagar i veckan. Varenda kotte jag läser om i en mer personlig intervju i tidningen säger att hon/han gärna dricker ett gott glas vin till middagen. Det står alltid uteslutande ett glas vin, inte en flaska vin, men att dricka bara ett glas vin är bland det svåraste som finns tycker jag. Det blir gärna både två och tre glas innan jag känner mig klar.

Om du som kvinna dricker mer än 8 glas vin i veckan har du ett riskbruk, alltså det finns en förhöjd risk att bli alkoholist. 8 glas per vecka, det är typ 1 glas på onsdagen, 2 glas på fredagen, 3 glas på lördagen och 2 glas på söndagen. Ingen ovanlig mängd i dagens Sverige skulle jag tro. Men så är också kvinnor i ålder 50+ den snabbast växande gruppen alkoholister. Det tycker jag är sorgligt och där vill jag absolut inte hamna.

Därför ger jag mig själv en vit månad för eftertanke kring mitt eget alkoholdrickande och ger Kroppen samtidigt en chans att städa ut gammalt skräp och få sova gott varje natt.

Det lät lite som blöjreklam där på slutet, men jag menar vartenda ord.

Summering av vecka 2s träning.
Cykel till och från jobbet 4x2 mil=8 mil
Löpning ute 2,2 mil
Box 1 timme
= ungefär 7,5 träningstimmar

Inga kommentarer: