söndag 10 januari 2010

Veckans träning

Vecka 1 var ju skitkall. Jag trotsade snö och kyla och tog cykeln till jobbet, snyggare än någonsin i kombinationen rånarluva och cykelhjälm. Men hellre det än buss/tunnelbana eftersom det tar en evighet, åksjuk blir jag också. Nej, tacka vet jag cykeln.

Mördande tråkigt är det dock att springa på löpband tycker jag. Fast det stärker nog psyket i monotoni och det måste ju vara bra att ha jobbat med det när man ska ut och springa 4 timmar, eller ja, knappt då, 3:59:56.

Tidigare har jag inte velat springa ute i kalla minusgrader, men efter sibirienkylan tidigare i veckan kändes det som sommar idag, så jag tog mig en runda under eftermiddagen. Det gick himla bra. Var rätt klädd, hade inga problem med andningen och gångbanorna var perfekt snöröjda. Så vad bra - nu kan jag fortsätta springa till eller från jobbet någon gång i veckan och slipper löpbandet framöver.

Summering av vecka etts träning.
Cykel till och från jobbet 3x2 mil=6 mil
Löpning löpband 1 mil
Löpning ute 1 mil
= ungefär 5 träningstimmar

Har nått upp till nästa platå och känner mig hyfsat i form igen efter förkylning i december och julvilan, så nästa vecka kan jag lägga på lite mer träning.

Jag är en sån där som "kan själv" och har svårt för att följa något exakt träningsprogram. Under hösten har jag kört ett Boxpass, sprungit 2,5 mil och cyklat 4-6 mil per vecka. Det kommer jag fortsätta med nu i vår, men även lägga till ett Bodypump-pass för att få mer styrka och dessutom förlänga långpasset upp mot två mil istället för 15 km som jag kör nu. Mer hinns inte med. Lite längre i vår tänker jag springa första varvet på maran några gånger för att bekanta mig med banan, mer om det senare.

Nu står väskorna packade, några av veckans middagar är förberedda, tvätten är omhändertagen, så låt v 2 börja.

Inga kommentarer: