fredag 22 januari 2010

Morgonens språngmarsch

Skön löpning imorse. Kom iväg 7.15. Mörkt, lite stelt till en början, lederna runt knäna knorrade, men efter 1-2 km kändes allt bra. Bitvis halt och moddigt, vindstilla, mötte 7 löpare, blev omsprungen av en. Jag brukar inte springa särskilt fort på morgnarna, förutom en kort tempohöjning på slutet, utan det blir mer ett meditativt pass än ett kvalitetspass.

Ungefär halvvägs stannade jag till och tränade mage/rygg, på en för ändamålet, perfekt bänk. Det ser förmodligen obscent ut, där jag ligger och klämmer åt benen runt bänken för att göra ryggövningen - men helt ärligt, det struntar jag i. Har svårt att få till det med styrketräningen i anslutning till löppassen, så det här är min lösning på det problemet. Brukar köra 3x10 långsamma och smärtsamma sit-ups á la rodd och 3x10 inte lika långsamma men ännu mer smärtsamma rygglyft.

Joggade vidare och från där gångvägen vid Kungsholms strand övergår till att bli asfalterad och fram till Stadshuset satte jag så igång Precios Box i lurarna och sprang allt vad jag orkade. Vanligtvis hinner jag hela vägen fram till Stadshuset under låten, men idag klarade jag det inte utan hade ca 50 m kvar när sista tonen tog slut.

Vid Tegelbacken låg en uteliggare i sin sovsäck. Honom såg jag redan igår när jag cyklade hem. Stackars krake.

Så de sista minutrarna fram till jobbet. En snabb strech och vidare in på kontoret. Dusch. Redo för dagens jobb 8.45.

Inga kommentarer: