lördag 16 januari 2010

Mina jag

Mina jag och Irene är en skojig film. Jim Carey spelar en man med två helt olika personligheter, beroende på om han tar sin medicin eller ej.

Själv är jag uppdelad på 3, det är Jag, Kroppen och Karin.

Jag är den som tänker och sätter upp mål och tror mig bestämma.
Kroppen kämpar på bra med att hålla oss vid liv, den skjutsar runt blodet, bygger muskler och skickar iväg avfallet. För det mesta säger den inte så mycket, men ibland kan den knorra och försöker få Mig att förstå att det är dags för vila.

Sen så är det Karin och det är hon som gör tvärt emot. Det är inte klokt vad hon kan vara övertalande och manipulerande. Hon får mig att äta de de där kakorna som Jag lovat mig att inte äta och hela det töjet. Känns säkert igen.

Men vi är ett ganska skönt gäng som bildar en bra och komplett enhet. Om bara Jag hade fått bestämma hade jag antagligen varit en anorektisk Rickard Rättrådig som talat ryska, mandarin, persiska, franska och italienska flytande och jobbat med något stort och viktigt för FN. Hade Kroppen fått som den velat hade jag troligen varit tiobarnsmamma vid det här laget, att föda barn var den verkligen som gjord för, och hade Karin fått sin vilja igenom hela tiden - ja, det vågar jag inte ens tänka på - då hade det nog gått dåligt.

Idag var vi ute och sprang. Kroppen var på, Karin gjorde något annat och vi kom iväg vid 10-snåret. Jag hade prickat ut en runda på 14 km med hjälp av Jogg.se och tänkte att det skulle ta 1,5 timme. Pga snömodden tog det dock MYCKET längre tid och vid 10 km började Karin övertala Mig om att vi inte hade tid att springa hela sträckan. Jag försökte stå emot och sa till henne - Men vi har ju bestämt 14 km och då blir det 14 km, men hon fortsatte mala på och smula sönder mitt motstånd. Huvudargumentet som jag gav vika för var att man inte alltid behöver stirra sig blind på antalet km utan även bör räkna in hur länge man håller på. Idag var det extra moddigt, så Kroppen fick jobba ordentligt. Egentligen var det nog ett ganska bra pass, men Jag är ändå besviken att vi inte grejade 14 km. Karin är nöjd. Det blev 12 km löpning in till stan där jag hämtade min cykel, så 10 km cykling tillkommer. Höll på i drygt 2 timmar totalt.

Inga kommentarer: