lördag 30 januari 2010

Ute vs inne

Långpasset förra lördagen gav mersmak och jag tänkte i början av veckan att jag skulle genomföra ännu ett som idag. Men ju längre veckan led, desto mer snö kom, så igår kväll hade jag ändrat mig och bestämt mig för att åka 2 mil på längdskidor istället.

Imorse visade termometern på -15 grader, bara FÖR kallt tyckte Karin så vi drog till gymmet istället.

Jag är kluven till det här med löpband. Jag både gillar och inte gillar. Idag kom jag på varför jag inte gillar och det är helt enkelt för att jag kör tuffare pass där än ute, i alla fall upplever jag det som att det är mycket jobbigare. Pulsen är kanske inte mycket högre än vanligt, men det känns som att jag kör på max. Och ibland går minutrarna så förtvivlat långsamt.

När jag kör löpband springer jag på tid och inte på distans. Brukar springa en timme. Första tio minutrarna kör jag lite lugnare, sen kör jag fem minuter fartökning följt av fem minuter i ett något lugnare tempo, och så fartökning igen i fem minuter. Så håller jag på tills timmen har gått. Vid 30 och 45 minuter unnar jag mig en en-minuts promenad och fyller på vätska, sen är det på´t igen bá.

Idag gick det ovanligt bra vilket torde vara ett resultat av den senaste månadens lite hårdare träning. Det var riktigt kul och inspirerande. Jag orkade hålla 12-12,5 km/timme hela passet, jämfört med 11,5-12 som jag körde för en månad sen. Totalt sprang jag 11,6 km på en timme och det är jag jättenöjd med. Musiken i lurarna peppade. Det är helt otroligt vad takten kan hjälpa mig när det är jobbigt, blir som en robot och springer i takt på en gång, fäller sen som vanligt ner visiret, drar fram lansen, fokuserar och så hoppla pålle. Jag har två favoriter när det är som värst, Kanye Wests "Say you will" och George Michaels "Freek" (tjatigt va?).

Men det skulle ju vara långpass idag, så jag behövde köra lite till och tog mig till roddmaskinen där jag avverkade en halvtimme till. Det kommer kännas fin-fint i armarna imorgon.

Inga kommentarer: