måndag 18 januari 2010

Träna armarna

För två år sen hade jag anmält mig till Vasaloppet. Jag körde konditionsträning hela hösten och orkade längre och längre träningspass. Favoriten tog omkring 3,5 timme att genomföra; en mils snabb stavgång med påföljande löpning 1,5 mil. Det var förresten då som det började gå upp för mig att jag skulle kunna ge mig på maran.

Däremot var det såååå svårt att få till styrketräningen, särskilt armstyrketräningen. Jag hittade på alla möjliga undanflykter för att slippa ifrån. Tiden gick och fram i december började jag bli smått orolig. Men så en dag när jag cyklade till jobbet fastnade blicken på ett utomhusgym utanför Radio Stockholm-huset på Kungsholms strand. Där stod den perfekta lösningen! Från den dagen så stannade jag till minst tre gånger i veckan och "lyfte stock" 3x8 gånger. Bara det - av från cykeln - lyfta stock - och sedan vidare på cykeln igen. Tog väl 3-4 minuter per gång. Det roliga var att det faktiskt gjorde nytta, för jag blev starkare i axlarna och i armarna och det gjorde också att jag plötsligt orkade göra armhävningar, något som jag aldrig orkat förut.

Jag har forsatt med stock-lyftningen, trots att jag inte längre har något Vasalopp i sikte. Däremot behövs all styrka för att palla med boxträningen som jag snart ska iväg på.

Hur det gick i Vasaloppet? Nej, det gick inte alls, jag kom inte till start. Men det berodde på något helt annat än träningsupplägget och armstyrkan.

2 kommentarer:

Marie sa...

Va bra att du hittat en lösning! Jag har själv gått förbi de där stockarna men dock aldrig stannat....=)

Pier to pier sa...

Men nu vet du:-)