torsdag 2 december 2010

Det finns dåliga kläder

Klädsel för kyliga träningspass har det tipsats om på löpbloggarna de senaste dagarna och jag håller helt och hållet med föregående talare MarathonMia, Mirandas Minut och Sofie Springer om att lager-på-lager är det som gäller. Om du undrar hur min cykelmundering ser ut hittar du ett tidigare inlägg om det här.

Jag skulle dock vilja lägga till lite om de små detaljerna som kan vara nog så glädjande alternativt irriterande och som man inte tänker på när man gör sina inköp. Det är lite som när man ska köpa en ny vattenkokare och står där i affären och funderar, "Ska jag ta den snygga, eller den snygga?" och så tar man den ena snygga för att den är, säg silvrig. Och så upptäcker man inte förrän man använder den första gången att det snygga silvriga höljet leder värme och vips har man en 100-gradig brännskaderisk på köksbänken. Väldigt irriterande och omöjligt att veta innan man provat. Det finns säkert de som sparat kartongen och orkat lämna tillbaka vattenkokaren men jag tillhör inte den skaran och därför har jag en del grejer hemma som jag inte är 100% nöjd med.

Till exempel så har jag två löparställ som vid första anblicken är likvärdiga. De är av samma märke och material. Men tittar man närmare har den ena jackan suveräna ärmmuddar som är guld värda vid kallt väder. Man kan dra ner dem långt över handleden och de har hål för tummen. Det stället har också en bra byxa som är vid upptill, dvs man får plats med extra mamelucker och långkalsonger på vintern, medan den har en dragsko under knät som kan dras åt och ge den rätta snabba känslan. Stället hade varit perfekt om det inte var så att byxorna saknade fickor med dragkedja. Det har istället byxorna i det andra stället.

En annan sak som är omöjlig att ha kännedom om innan man testat är hur understället luktar efter en timmes löpning. Här är min erfarenhet att det inte spelar någon roll vilket märke eller vilka pengar man lagt på understället. En del luktar riktigt illa medan andra håller måttet.

Det sista som är riktigt svårt att veta innan man provat är hur plaggen känns. Känns de t ex lyxiga, bekväma, skaver och glipar de, får magen plats, får de mig att känna mig som en miljon, eller är de bara irriterande. Ett exempel är t ex en mössa som jag fick på mig i förra veckan när det blev lite kallare. Jag var osäker på om min vanliga skulle duga och så plockade jag fram en annan varmare ur lådan.

Den visade sig vara för stor och åkte ner i ögonen på mig hela tiden och plötsligt fick jag en flash-back av att vara 5 år, travandes uppför pulkabacken med en djävligt jobbig mössa som åker ner över ögonen hela tiden, trött och grinig, därtill alldeles för varmt och bylsigt klädd och med kalla lovikkavantar med en massa snöklumpar på. Den känslan är det sista jag vill återkalla när jag är ute och tränar. Så ibland måste man också göra processen kort med de dåliga prylarna och mössan i fallet ovan har nu gått hädan.

Same, same, but oh so different

Inga kommentarer: