fredag 31 december 2010

Slutet gott

Intervaller.

Bara ordet ger mig dåligt samvete. Man behöver springa intervaller för att bli snabbare. Så enkelt är det. Och jag har bara sprungit tre intervallpass det här året. Jag har verkligen förnekat, glömt bort, inte tänkt på, gömt mig och hittat på 1000 ursäkter för att inte köra intervaller.

En av favoritursäkterna har varit att jag inte vetat hur man lägger upp ett intervallpass. Det verkar finnas hur många varianter som helst. För att aldrig mer kunna använda mig av den ursäkten samlar jag numera på intervallupplägg. När jag ser något beskrivas på webben, kopierar jag det och lägger in det i min intervallbank. Där finns nu bla dessa:
  • Antalet intervaller beror givetvis på tidigare träningsbakgrund, men riktvärde kan vara 6-8 st, och med en intervallängd på 1-5 minuter. Farten ska vara ”din högsta kontrollerade fart” och vilan mellan intervallerna är 45 sekunders stående vila. För att klara hålla bra teknik och hög fart utan att ta ”helt slut” lägger vi dessutom in en serievila på 90 sekunder stående efter var fjärde intervall.
  • Löpband: 4x90 sek/30 sek vila följt av en längre tröskeldel.
  • 6 minuter - 45 sek vila, 4 minuter - 45 sek vila, 2 minuter - 45 sek vila, hela setet x tre.
  • 1000 meter, 1 minuts vila x 6
Idag började jag så mitt nya intervall-liv och tänkte mig ett diffust antal 1000-metersintervaller med en minuts vila mellan varje intervall. Som lägst åtminstone två intervaller, som bäst uppemot sex. Bällstavägen förvandlades till löpbana, sträckningen var ungefärlig - inte riktig 1000 meter, men kanske 950, och så satte jag iväg på första intervallen.

Och andra. Sen blev det också en tredje och en fjärde, men där tog det stopp. Fast bara för den här gången. Om inte alls många dagar är det dags igen. Jag vill ha revansch.

Oj - hörde jag plopp ute i köket. Champagnedax! Skål ta mej fan!

Hoppas ni får ett riktigt bra 2011

GOTT NYTT ÅR!!!!!

Inga kommentarer: