söndag 19 december 2010

Skidföre

Vilken härlig träningsdag jag hade igår.

Kände mig lite som Olle i Elsa Beskows bok där jag tog mig fram på mina skidor i skogen. Det var vackert vintrig med mycket snö som tyngde grenarna och helt knäpptyst. Som tur var syntes inte gumman Tö till. Däremot såg jag två rådjur skutta bland träden och en del vildsvinsspår.

Vi var ute på landet, i stillheten. Där fanns inga färdiga skidspår utan de fick jag köra upp själv. Rutinifierad som jag är kunde jag inte låta bli att göra om min skogslöpningsrunda till skidåkningsrunda istället, dock något utökad. Första varvet blev det mera skidpulsning än skidåkning, andra varvet började det likna nåt och tredje och fjärde varvet vart det riktigt bra . På några delar kunde jag sträcka ut, men mestadels blev det korta tag och parering för grenar.

Vad exakt tränar jag på det här då? funderade jag där i spåret. Definitivt balansen, lite benmuskler, en del ryggmuskler och så hjärtat lite grann. Desto mer blev det träning för själen och det var härligt att få vara utomhus i vinterlandskapet, att få röra på sig och se ett och annat djur.

Hemma igen väntade gubben med nygräddade våfflor. Sen svidade jag om och gav mig ut på en timmes löprunda. Det hade nästan blivit mörkt när jag var tillbaka igen. Utomordentligt nöjd.

Veckans träning v 50
Cykel 2x2 mil = 4 mil
Löpning ute = 1 mil
Löpband = 1 mil
Skidor = 2,5 timme

Träningstid 6,5 timmar

Skidåkning och efter-skidgott


Inga kommentarer: