torsdag 30 december 2010

Helga vilodagen

Vilodag står det på schemat idag. Och som jag har vilat. Vaknade i och för sig redan vid sju, men fikade länge innan jag fick med gubben ut på en lagom lång prommis. Åt lunch, sov middag, fikade igen. Åkte till affären och handlade lite mat, fikade en gång till. Det är ungefär allt jag hunnit med hittills.

Men sen så har jag också roat mig med att titta igenom träningsåret. För första gången nånsin har jag det här året fört träningsbok och det är rätt skoj att se vad lite aktivitet hela tiden blir sammantaget på ett år.

Oprah besöktes en gång av en gäst som hade gått ner alldeles fantastiskt mycket i vikt. Det hade hon gjort genom att gå till gymmet varje dag under ett helt år och där hade hon trampat motionscykel.

Just den där tanken om att göra lite grann varje dag låter så enkel. Men det är så fruktansvärt svårt att genomföra i verkligheten. Äta och sova måste vi ju göra varje dag, liksom borsta tänderna. En del röker varje dag, många tittar säkert på TV varje dag, men annars vågar jag påstå att det krävs en alldeles speciell motivation att dag efter dag efter dag, månad efter månad, göra en och samma aktivitet. Särskilt när det handlar om nåt träningsrelaterat som t ex att göra 10 armhävningar varje dag, 100 situps varje dag, springa 2 km varje dag, bara göra lite varje dag.

Därför tror jag att just den där kvinnans berättelse om sitt trägna tränande fastnade i mitt minne. Hon lyckades med något alldeles extraordinärt (som jag i och för sig tycker att alla som går ner mycket i vikt gör).

Enligt min träningsdagbok har jag fram till idag sprungit i 99 timmar och 42 minuter (gissa om jag kommer springa minst 18 minuter imorgon?), cyklat i 124 timmar och 20 minuter, tränat övrigt (mest dans och boxning) i 39 timmar och 45 minuter. Totalt blir det 263 timmar och 47 minuter. Kanske låter det mycket för vissa, lite för andra, men det är mer än jag nånsin tränat.

Ändå blir det "bara" 43 minuters träning per dag utslaget på ett helt år. Samtidigt ger det hopp, för tänk så många fler minutrar det finns att träna på under nästa år! En timme om dan vore väl inte orimligt? Även om man tar sig några vilodagar då och då.

Inga kommentarer: