tisdag 28 december 2010

Skogsäventyr

Det är liiite spännande att ge sig ut och skida i skogen tidigt på förmiddagen, nån timme efter att det ljusnat. Ska jag få se något djur idag?

Det egenspårade skidspåret blir bara bättre och bättre för varje varv. Sista varvet idag gick nästan 10 minuter snabbare jämfört med det första igår, då jag behövde spåra upp det igen eftersom det hade snöat så mycket sedan i förra veckan.

Överallt syns en massa spännande djurspår i snön, även om jag är urusel på att se vilka djur som har korsat min väg. Igår trodde jag allra minst att jag såg ett lo-spår, men det kunde ju lika gärna ha varit en räv. Nåt med tassar var det i alla fall. Annars finns det gott om djur med klövar, både rådjur, vildsvin och älg. Till och med häst såg jag idag. Spår alltså, hästspår. Och ryttaren hade manövrerat hästen så fint brevid mitt skidspår och bara trampat lite i det där det var omöjligt att inte kliva i det.

Det allra häftigaste är när ett djur har passerat skidspåret från det att jag var där sedan förra varvet. Nånstans, inte långt bort finns alltså ett rådjur, ett vildsvin eller kanske bara en liten mus.

Vildsvin har jag stött på en gång tidigare i skogen. Det var höst och jag plockade svamp och rätt vad det var kom två öltunnor farandes i världens fart mellan träden. De var säkert inte mer än 7-8 meter från mig. Som tur var så var de inte det minsta intresserade av mig och de försvann lika snabbt som de kom.

Men ändå, tänker jag. Tänk om det skulle komma en arg gris springandes rakt mot mig här i skidspåret. Vad gör jag då? Staven tänker jag, den kan jag väl använda? Fast en grisgubbe väger nog några hundra kilo, så den lilla, lilla spetsen på staven gör honom förmodligen bara mer arg. Nä, det gäller nog att hitta närmaste träd att klättra upp i, och det snabbt som attan.

Tur då att djuren håller bättre koll på mig och gömmer sig för mig nånstans därinne bland träden. Men ibland får jag en glimt av nåt som rör sig och det är det som gör det hela så spännande. Är det ett rådjur, en gris eller bara en farbror som rastar hunden?

Vad är det som rör sig i skogen?


Inga kommentarer: