måndag 4 oktober 2010

Kanelbullens dag

Jag har inte så många referenspunkter i min träning, där jag kan stämma av om jag förbättras eller försämras. Jag går nästan helt och hållet på känsla och har egentligen bara den där 1,44 km långa sträckan fram till Stadshuset som jag försöker hinna springa på tiden det tar för George Michael att sjunga Precious Box och mitt motionscykelprogram som är så väldigt tydligt med sina staplar och tider, kilometrar och watt och allt vad det är.

När gäller springa teststräckan på låtens tid så måste jag hitta en annan låt nu, Precious Box är ingen match längre. Jag måste alltså vara bättre tränad nu än tidigare år.

Motionscykeln köpte jag vid jul för sju år sen. Vi skulle åka till fjällen på sportlovet och varken jag eller Soffpotatisen var särskilt vältränade och jag hade en tanke om att vi skulle komma i form genom enträget trampande. Nåväl, det blev väl inte riktigt så för oss båda, men jag kom i alla fall igång och hittade tillbaka till typen av träning som gav mycket svett och hög puls efter många års promenerande.

Igår var det dags för motonscykeln igen och det kändes bra på en gång. Nånting måste ha hänt för benen trampade på som bara den och för första gången låg jag mestadels på mellan 75-80 kadens, jämfört med de 70-75 som jag hållit mig på tidigare. På en timme hann jag 27,98 km vilket faktiskt är personbästa.

Det är häftigt när man plötsligt en dag efter kontinuerligt tränande känner att man vant sig vid en större träningsmängd, en högre fart och det är väl det som betyder framsteg? Min bror, träningsexperten, som för övrigt fyller år idag på kanelbullens dag, gör gärna jämförelsen med hur man tränar travhästar..... och menar att när de väl fått upp 1,14-farten kan de inte springa långsammare.

Under veckan har jag i princip hållit mig till planen och fått in det antal träningstimmar jag velat. Ett löppass saknas och det byttes ut mot en timmes dans. Däremot kom jag igång med styrkan så det tuffar på.

Veckans träning v 39
Cykel 3x2 mil = 6 mil
Löpning 2x1 mil = 2 mil
Motionscykel = 1 timme
Dans = 1 timme
Challenge + core = 1,25 timme

Träningstid 8 timmar

Ibland går det upp, ibland går det ner

Inga kommentarer: