lördag 30 oktober 2010

FAQ Åland marathon

Hur känns det?
Åh, det pirrar i magen och jag har svårt att sitta still. Jag är lite nervös, men det ser jag som positivt.

Igår var det annorlunda?
Ja, igår kändes det inte alls lika roligt. Hade ordentlig prestationsångest och den finns väl kvar, men får inte lika mycket sändningstid just idag.

Några skador?
Ehh, nej.

Hur har du laddat de sista två veckorna?
Träningsmässigt har jag legat på lat/vilosidan. Vi var i Portugal några dagar förra veckan och då prioriterade jag inte löpningen särskilt mycket. Den sista veckan har jag snurrat runt i en torktumlare och har haft svårt att få någon att trycka på knappen och öppna luckan. Sista riktiga träningspasset gjordes förra torsdagen. Det är ett annorlunda sätt att ladda, men jag tror inte på att det är den sista veckans träning som är den avgörande och känner mig ändå stark och laddad inför loppet.

Hur ser tiden fram till loppet ut?
Idag tar vi färjan från Kapellskär över till Åland. Mamma stannar hemma så jag har tvåtredjedelar av hejjaklacken med mig. Vi kommer fram vid sex och då ska jag hämta nummerlappen och förhoppningsvis få lite mer info om allt det praktiska. Jag skulle vilja provåka bansträckningen med bilen också om vi hinner innan det blir för mörkt.
Sen blir det middag och pep-talk hela kvällen och så upp i ottan i morrn bitti. Startskottet går 7.30 svensk tid vilket passar mig jättebra eftersom jag 1. gillar att springa på morgonen, 2. är morgonpigg.

Några nya kläder?
Jag kör på gamla hederliga kläder som jag vet funkar, men tar höjd för kyla och packar ner ett extra underställ. De lär inte behövas för yr.no har lovat ganska ok väder, regn bara en liten stund på morgon, men sedan uppehåll och ingen vind att tala om, 5-6 sekundmeter. Fast en liten grej har jag köpt och det är en ny mössa. Egentligen ville jag ha en orange men hittade ingen så det blev en röd. Jätteskön med fleece på insidan. Hittade den på barnavdelningen och till vilket pris sen! Jag log hela vägen till kassan ;-).

Hur lägger du upp loppet och vad har du får måltid?
Inatt drömde jag att jag sprang in under fyra timmar. Jag blev såååå glad och det var så enkelt. Men i verkligheten är det stora fortfarande att ta mig i mål, oavsett tid. För att lyckas med det gäller det att hela tiden hålla mig i rörelse, att tänka framåt, framåt.
Jag har hittat en målbild och den kommer från ett program jag såg för urlänge sen och som handlade om en bushman som jagade en antilop till döds. Antilopen var snabbast i början, men bushmannen var duktig på att spåra och följde antilopen vart han än tog vägen. Till slut, efter nästan ett dygn, gav antilopen upp och la sig ner och dog. Jag tänker bli den där bushmannen. Inte antilopen!. Och jag kommer mata av kilometer efter kilometer och försöka hålla en så jämn takt som möjligt.
När det gäller tiden har jag ju såklart en långsiktig måltid, under fyra timmar, men den här gången är målet att skaffa mig mer rutin och att få till ett tillräckligt behagligt lopp så att jag får lust att satsa riktigt ordentligt till nästa gång.

Något annat?
Jag har provat att trycka i mig gel de senaste gångerna jag tränat och det funkar riktigt bra för magen. Det ger en extra energikick och på just det här loppet har de alla de goda energifyllande stationerna i slutet av loppet, så jag ska köpa på mig några stycken och ha med mig i fickan. Jag ska också köra ett uppvärmningspass på motionscykeln nu på förmiddagen och sen stretcha igenom kroppen ordentligt. Sen är det bara att köra så det ryker.

Lycka till!
Tack så mycket.

Med ny mössa mot nya mål

2 kommentarer:

Maja sa...

Lycka till!

Pier to pier sa...

Tack Maja! Kul blogg du har - jag tittar in där framöver.
/Lottta