söndag 15 augusti 2010

Veckans träning

I torsdag fick jag chansen att lyssna till landslaget i blåsmusik. Sonens kompis hade lyckats kvalat in i division valthorn och det kändes stort att få lyssna till vad han och hans 62 kamrater kunde åstadkomma i form av toner. Faktiskt helt magiskt.

Trots att jag bor i staden med stort K när det gäller kultur, lyckas jag endast ett par gånger per år komma iväg på någon typ av kulturellt event. Och varje gång undrar jag varför jag inte tar mig tid till sådant lite oftare. Varför är det t ex enklare för mig att gå på ett boxningspass en mörk kväll i november än en operaföreställning eller en konstutställning? Knäck den nöten så kommer alla scener i Stockholm vara fullsatta under hösten.

Nästan lika sällan som jag kulturerar besöker jag simbassängen, men lika ofta frågar jag mig själv varför jag inte gör detta oftare. När jag väl har doppat mig är det ju så avkopplande. Inte i närheten så svettigt och flåsigt som löpning, men desto mer sinnligt och kontemplativt.

I fredags morse dristade jag mig till Nälstabadet och simmade i en timme. Vi pratar allså bröstsim här, för crawla är jag kass på. Det är något alldeles särskilt med att simma i bassäng, särskilt när man får ha hela längden för sig själv. Vattnet är lagom varmt, mjukt och turkost. Personligen gillar jag bäst sekunderna när jag skjuter ifrån kanten och flyter fram några sekunder under vattnet. Det är så vackert, man är tyngdlös och det är alldeles tyst. Själva simmandet tycker jag däremot är rätt så monotont och det är väl anledningen till att jag inte simmar så ofta. Och om jag skulle vara helt ärlig så gillar jag egentligen mera att leka delfin och dyka till botten, göra kullerbyttor och stå på händer istället för att simma fram och tillbaka, längd efter längd. Fast simningen gör gott och jag känner mig tillfreds varje gång jag lämnar simbassängen, alltid med tanken att hit ska jag gå oftare.

Träningsveckan har annars flutit på bra och jag har fortsatt bygga upp konditionen och styrkan. Nästa vecka tänkte jag skulle bli lite tuffare, med det första långpasset på evigheter. Redan imorgon är det dessutom dags för terminens första boxningspass. Som jag har längtat.

Veckans träning v 32
Cykel 2x4,6 mil=9,2 mil
Löpning = 17 km (8km skogsstig + 9 km 1000-intervaller)
Simning = 1 timme
Träningstid 7 timmar


Marsch med landslaget i blåsmusik

Inga kommentarer: