torsdag 5 augusti 2010

Man tager vad man haver

Löpning är bäst, men jag gillar att träna det mesta.

I uppstartsfasen gäller det som sagt att träna varierat vilket passar mig som handsken. I måndags blev det några kilometers löpning på skogsstig med ett ytterst kort inslag av styrketräning, i tisdags drämde jag till med 3,8 mils landsvägscykling och igår trotsade jag regnet och sprang en mil i sakta mak.

Idag behövde jag få till en längre stund av strechning för mina ömma muskler och ville vara ordentligt varm innan för att kunna sträcka ut dem maximalt. Jag dammade av några gamla step-up-steg, hittade en lämplig nivåskillnad, satte igång mp3:n och trampade upp och ner på första trappsteget vid stugan i 30 minuter.

Det behövs inte så mycket mer än det för att få igång blodcirkulationen och börja svettas. Helt perfekt. Därefter låg jag dubbelvikt över benen, fram mot fötterna och försökte nå knäskålarna med pannan en stund. Gick väl sådär får jag erkänna. Har aldrig varit särskilt vig och när jag tänker efter så var jag nog den enda i min dansklass som inte kom ner i spagat. Då var jag ändå 10 år.

Nåja, musklerna är nu uttänjda och mår fin-fint och laddar inför kommande träningspass.

Inga kommentarer: