tisdag 24 augusti 2010

Peace, love and understanding

Det är vresigt i Stockholm så här efter semestern. Och det byggs mycket.

Vid Bällsta bro t ex ska vi få spårvagn om några år och därför har man grävt upp gatan och stängt av trottoaren och delar av körfälten, med påföljd att jag och alla andra cyklister måste ut och vingla bland bilarna. Igår morse tutade en bilist på mig alldeles galet mycket bara därför och jag var inte sen att ge igen med samma mynt. Jag spottade och svor och hötte med näven.

Imorse blev min kollega påkörd av en cyklist utanför jobbet. Byggbolaget som renoverar fastigheten intill har ställt en stor container på trottoaren så man är tvungen att gå ut i cykelbanan för att ta sig förbi. Cyklisten tyckte det var ett oskick att ta plats i hennes färdväg och körde helt sonika på kollegan och röt "här är det faktiskt cykelbana". Som tur var blev kollegan inte allvarligt skadad.

Men så här kan vi väl inte ha det? Alla har det lika jobbigt med omställningen från shorts, tofflor och sovmorgnar till knytblus, högklackat och fulltecknat schema. Låt oss hjälpas åt.

Inga kommentarer: