torsdag 20 maj 2010

Och formen?

Jag vill testa mina gränser och se vilken form jag är i, därför tänkte jag maxa träningsinsatsen idag med tre olika pass fördelat under dagen. Det blir cykling ToR jobbet, Body Pump på lunchen och så en timmes stenhård cykling på motionscykeln hemma ikväll. Jag vill känna mig helt mör när det är dags att krypa till kojs. Hoppas också på träningsvärk imorgon. Rapport från de olika passen kommer allt eftersom de utförs.

Började dagen med en halvtimmes cykling till jobbet. Varje cykeltur nu när allt blir grönt och solen skiner känns som en belöning. Det är så vackert och det luktar så gott. Jag mäter sällan den exakta tiden det tar att cykla, det brukar ligga mellan 28-32 minuter beroende på väder och vind. Jag har tre ordentliga backar att ta mig uppför och där höjs pulsen rätt rejält. Annars är cyklingen inte direkt jobbig längre, även om jag svettas kraftigt, men den ger en bra grundträning.

BodyPumpen genomförd. Har äntligen hittat rätt bland vikterna så nu är jag lite darrig i benen och trött i armarna, vilket väl torde vara ett bra betyg på att jag tränat rätt. Som jag fattat det gäller det att lassa på så mycket vikt att man nästan inte orkar göra övningen färdigt.

Upplägget i BodyPump, för den som inte provat på ett sånt pass tidigare, är att man kör en muskelgrupp per låt och man jobbar med justerbara vikter på en skivstång. Först är det uppvärmning, sen körs det ben, bröst, axlar, biceps, triceps, rygg, lite mera ben och så mage. Man byter vikter inför varje ny muskelgrupp och det är just här det gäller att hitta rätt så att det varken blir för lätt eller för tungt. När man väl hittat rätt efter några gånger känns det som en effektiv träningsform. Jag har inte lyckats få in några BodyPump-pass på länge, men kan ändå konstatera att jag blivit starkare i armarna sen sist och det är ju uppmuntrande. Boxningspassen på måndagarna har haft effekt.

Sådär, då är sista passet genomfört. Först cykling hem i lagom tempo och sedan en timmes intensivt trampande på motionscykeln. Kom 26 km på den tiden, vilket är lika långt som i söndags. Pulsen låg nog uppåt 155-160 hela tiden. Känner mig fortfarande oförskämt fräsch i benen och det är ju ett gott betyg.

På kvittot från dagens träning står det att jag är i god form och att jag något sånär lyckats bibehålla både styrka och kondition trots utebliven löpträning. Perfekt - det var ju just det jag ville ta reda på.

Idag blommar äppelträden

Inga kommentarer: