söndag 16 maj 2010

En stund för sig själv

Idag skulle vi ta oss hem från landet och allt var packat och klart innan sönerna och deras kompis väcktes vid 12-snåret. Jag fick bara katten som sällskap i min bil för killarna ville såklart åka makens finbil. Sitta bekvämt och lyssna på stereo med tung bas.

Det enda stora sonen brydde sig om innan vi åkte, i sin härliga kombination av yrvaken och tonåring, var att få med de två halvt uppätna chipspåsarna från igår och slängde in dem i framsätet på min bil. Undrar vad han tänkte på där, för det finns inget kvar i de påsarna nu kan jag säga, he, he. Vad är väl bättre än att få vräka i sig onyttiga, men ack så goda, lättsaltade chips, helt i sin ensamhet utan att någon annan ska smaka?

Vi har en enkel regel hemma hos oss som lyder: "Den som spar har inget kvar". Det gäller allt möjligt gott ätbart som förvaras i olika skåp och lådor. T ex överblivet godis som man lägger högst upp, längst in i köksskåpet för att njuta av lite senare, eller samtliga 8 Risifrutti i kylskåpet, eller kakorna som man tänkt bjuda gästerna på. Det gäller även det som man dyrt och heligt har lovat varandra att inte äta upp. Mycket skrik och tandagnissel över förlorat godis har det blivit, men regler är till för att följas.

Veckan har annars gått i tandvärkens tecken. Äntligen har den bemästrats så nu kan jag börja tänka klart igen. Huvaligen säger jag bara, detta ska aldrig mer behöva upplevas för snart, alldeles bara om några dagar, eller kanske veckor, kommer jag beställa tid för att dra ut båda visdomständerna. Promise.

I torsdags tog jag mig en riktig långpromenad på tre timmar istället för ett långpass. Man får försöka lura hjärnan så gott det går. Den kanske inte fattar skillnaden mellan att gå och springa. Igår var jag väldigt nyfiken på hur det stod till med benet och gav mig ut på ett rehablöp. Förra gången jag sprang blev det 6 km, igår blev det blev en mil. En liten förbättring alltså, men det gjorde fortfarande ont. Förbaskat också, men det var underbart ändå. Faktiskt snäppet bättre än dagens chipsstund.

Veckans träning v 19
Cykel 2x2 mil = 4 mil
Motionscykel =2,6mil
Box = 1 timme
Rehabjogg = 1 mil

Träningstid 5 timmar

Inga kommentarer: