måndag 17 maj 2010

En ny strategi

Vi kan ofta lokalisera var katten befinner sig i kvarteret med hjälp av skatans kraxande. Där skatan är, där finns också katten. De verkar ha nåt alldeles särskilt ihop de där två.
Härom morgonen tog jag kort på dem när de lekte katt och skata i äppelträdet. Gud vad skatan retades. Katten sprang fram och tillbaka på grenarna och försökte gång på gång göra attacker för att komma åt skatan men fågeln flög hela tiden iväg och satte sig på en annan gren.

Den enda gången katten fick övertaget var när han låtsades vara intresserad av något annat mycket längre bort. Helt sonika satte han sig och blåstirrade bort mot granntomten samtidigt som han totalt ignorerade skatan. Skatan försökte komma underfund med vad katten tittade på och tog sig lite närmare katten, sedan lite närmare och så ännu närmare. Till slut var han så nära att om katten bara hade varit lite snabbare så hade vi haft en skata mindre här i världen nu. Men det verkar inte vara det som deras lek går ut på. De vill kanske bara ha nåt skoj att göra på dagarna.

Den där leken känns lite som mina försök att bli bra i högerbenet. Inflammationen retas med mig och får mig att tro att jag är friskare än vad jag egentligen är med resultat att jag förtar mig vid nästa träningspass och så blossar inflammationen upp igen. Mycket retfullt må jag säga. Nu tänker jag göra som katten och sätta mig och glo på något i horisonten och inte belasta benet förrän inflammationen kommit så nära att jag kan äta upp den. Det är absolut det den här leken går ut på!
Katt och skatalek




Vad är det han tittar på?

Inga kommentarer: