torsdag 21 april 2011

Premiärtur

Jo, jag tänkte ju premiärcykla racern ut till landet igår. Premiärcyklade först in till jobbet och konstaterade nöjt att det här med att växla gick som en dans. Vilken skillnad ändå från min vanliga pålitliga pålle där växlingen kärvar lite och jag inte ids växla om jag inte behöver det nya växelläget mindre än 2-3 minuter.

På min fin-fina racer kunde jag växla om jag så bara behövde den högre eller lägre växeln några sekunder. Check på det alltså.

Men så blev det dags att rulla iväg de ca 7 milen ut till landet. En vägsträcka som jag åkt säkert tusen gånger i bil tidigare och som jag när jag åkt de senaste månaderna har kollat extra noga efter vägalternativ för cykeln.

Kollade också med brorsan hur man skulle ta sig ut ur stan bort mot Skogås där han bor och fick alla höger- och vänstersvängar, under och över broar förklarat för mig. Det visade sig ändå vara svårt att hitta rätt och skyltningen hade definitivt mycket övrigt att önska. Redan vid Sandsborg fick jag fråga om vägen.

Tråcklade mig förbi Farsta, Trångsund och Skogås och kom sen till Länna. Jag hade tänkt följa Nynäsleden men här gjorde jag ett big mistake och hamnade efter mycket krångel och cyklandes fram- och tillbaka letandes efter rätt väg, på Nynäsleden norröver. Fast det fattade jag inte då utan rätt vad det var stod jag ute i tjottahejti och fick punktering. Det blev droppen och jag ringde akutbilen som fick komma och plocka upp mig.

Det kan kanske vara bra att lära sig saker den hårda vägen, och idag har jag för första gången i livet lagat en punka. Det var inte svårt. Dessutom har jag utrustat cykeln med en liten pump. Ska också köpa en ringklocka, fram- och baklyse och en behållare för drickaflaskan. Sen är det bara att köra så det ryker.

Inga kommentarer: