söndag 3 april 2011

Marathontankar

Strejken fortsätter, inget springande idag heller. Förutom 5-6 grader varmt kräver jag nu också solsken!

Fast när man sitter strejkvakt får man ju tid att tänka en hel del och mina tankar dras mot Stockholm marathon. Det är inte så jättelångt kvar, knappt två månader och jag måste hitta 26 minuter någonstans för att komma under 4 timmar. Vad har jag för erfarenheter att gå på?

Två marathonstarter med rätt så olika förutsättningar. Dels Stockholm marahon med runt 20 000 startande, trasig men rätt ok väder jämfört med åren innan som bjudit på rena Greklandsvärmen. Dels Ålands marathon, knappt 200 löpare på startlinjen, en grådaskig dag i slutet av oktober med en lätt nedkylande motvind de sista två milen.

Tidsmässigt gick Åland bättre än Stockholm och jag har följande noteringar att gå på:

* Passerade 1 mil efter 57 minuter - bra fart för att vara marathon.
* Halvvägs efter 2:03 minuter - fortfarande ok.
* Tredje milen klockades 2:56 - riktigt bra fart, fortfarande hägrade 4-timmarsgränsen
* Fyra mil klockades på 4:10 - Mycket hände under den här milen, jag gick lite in i koma, fick tunnelseende och upplevde runners high för första gången. Kämpade mig verkligen igenom milen, gick en del, åt mycket Toblerone.
* De sista två kilometrarna tog 16 minuter.
På Stockholm-maran tog de två sista kilometrarna 22 minuter. 22 minuter!!! En bebis kryper snabbare.

Tittar man helt krasst på det här så borde det finnas en del minutrar att hämta. Det här är vad jag har att labba med:
1a milen - 54 minuter
2a milen - 55 minuter
3e milen - 58 minuter
4e milen - 59 minuter
sista 2 km - 14 minuter

Just för tillfället tänker jag att det kanske är bäst att ta hjälp av en farthållare under loppet, så slipper jag tänka så mycket själv på vilken fart jag ska hålla. Bara att rätta in sig i ledet liksom och slå på autopiloten.

Men det blir inga rekord utan träning så imorrn får jag allt ta mig samman igen och sätta igång maskineriet. Om solen skiner och veckan blir som jag vill så blir träningen så här:
Måndag: cykel 2,5 mil + 1 timmes boxning
Tisdag: vila
Onsdag: cykel 1,5 mil + löpning 1 mil + "löpning" med brorsan 6,7 km
Torsdag: löpning 1 mil + cykling 1 mil
Fredag: vila
Lördag: 2,5 mils löpning
Söndag: vila
Totalt 8 timmars träning + drygt en timmes promenad/lufsning

Träning v 13
Boxning = 1 timme

Totalt 1 timmes träning

Inga kommentarer: