onsdag 19 januari 2011

Trägen vinner

Som jag berättat några gånger tidigare så har det här med starka armar aldrig någonsin varit min grej. Jag har aldrig behövt några armmuskler helt enkelt. Pingis spelas främst med handleden och fötterna, inne-bandy med huvet, rumpan och fötterna. Workout, dans, step-up - går jättebra att träna med svaga armar. Jag bär sällan något tungt på jobbet, i affären eller hemma. Skotta snö görs främst med benmusklerna och ryggen. Nä - jag har klarat mig otroligt bra utan starka armar i hela mitt liv.

Ändå imponeras jag av de som har välmarkerade armmuskler och som kan göra 100 armhävningar utan minsta ansträngning. Ta bara box-instruktören Richard t ex. Fjäderlätt pumpar han sin kropp upp och ner i all oändlighet, gärna på en hand också. Mina fjuttiga armhävningar har gjorts stående på knä i set om absolut max 8 st och absolut max 3 set med så lång vila som möjligt mellan varje set. Varje armhävning med känslan i huvet att blodet snart kommer ut genom öron och ögon.

En mästare på att inte göra sånt som jag tycker är tråkigt fick jag för nåt år sen rejält överlista mig själv och hitta ett sätt att träna mina armar med så liten möjlighet att slippa undan som möjligt. Jag skulle ju köra Vasaloppet och då kunde det verkligen vara bra med armmuskler. På vägen till jobbet hittade jag så en utomhusträningsstation och där började jag göra snabba stopp så ofta som möjligt för att lyfta stockarna.

Skam den som ger sig, men det gav faktiskt resultat och sakta, sakta har jag fått två små bullar på överarmarna. (Vasaloppet ställdes dock in i sista stund). I julas tänkte jag så att det var dags att ta det hela till en ny nivå. 100 armhävningar på tå vore coolt.

Därför har jag nu kört armhävningar nästan varje dag sedan juldagen. Jag bestämde mig för att först greja 20 st på tå. Herregud - inte alla på en gång såklart, utan uppdelat på några tillfällen under dagen.

Och vad händer på några veckor? Jo, nu kan jag göra 16 på raken! Jamenalltsåva, varför har jag inte gjort det här tidigare? Det tar inte mycket tid, är kul och ger resultat. Nu har jag lagt till ytterligare 5 till de 20, så nu gör jag 25 stycken varje dag. Målet närmar sig. Shit vad glad jag är! Och stark!!

Inga kommentarer: