söndag 5 september 2010

Back

Edinburgh var jättetrevligt. Precis sådär lagom stort för några dagars spankulerande. Nu konfererade vi förstås en hel del i en fönsterlös källarlokal, men några timmars shopping blev det i alla fall. Jag lurade med mig Eva och Ingalill på kilt-jakt. På den långa gatan High street/The royal mile i gamla stan, låg kiltaffärerna en efter annan och vi var nog in i åtminstone tolv av dem. Snacka om beslutsångest. Det fanns alla möjliga färger, modeschanger och kvaliteter att välja mellan och jag lyckades helt enkelt inte bestämma mig. Eva däremot slog till på en riktigt snygg kjol.

På lördagen fick vi oss en sight-seeing-tur ut på vischan och hamnade så småningom i en söt liten skotsk badort där vi gjorde ett kort stopp. Till lunch bjöds det fish and chips och sen besökte vi såklart ett whiskeydestilleri. Guiden gjorde ett fenomenalt jobb under dagen och berättade allt möjligt bra-att-veta. T ex betyder Mac son av, som vårt Svensson typ, glen betyder dal och ben betyder berg/topp. Och om man frågar en av drottningens vakter som är ute och marsherar en svinkall, blåsig vinterdag vad han har under kilten (de får tydligen inte ljuga), svarar han: Not very much today, madame.

Hur som helst, åter i stan frampå eftermiddagen tog jag mig i kragen och gick in i närmaste kilt-affär och slog till på en helt traditionell svart-vit-rutig historia. Jag kände mig mycket nöjd med det.

Jag kände mig också mycket nöjd med löprundan som jag tog på fredagmorgonen. Vi bodde centralt, så jag sprang runt i stan och rekogniserade, mycket backar var det och jag avslutade med den brantaste upp mot slottet innan jag vände kosan tillbaks till hotellet igen. Det blev en av de bästa löpningarna på länge.

Vad gäller veckans träning sjönk mängden rätt så markant. Som jag sagt tidigare påverkas träningsmängden så fort jag hamnar utanför den vanliga rutinen. Jag har min basträning i cyklandet till och från jobbet och den här veckan föll det bort tre dagar. Boxningen på måndagkvällar ligger också pyrt till eftersom jag kommer gå en kurs varje måndagkväll under hela hösten. Jag får se till att hitta ett annat pass att träna musklerna och smidigheten på istället.

Veckans träning v 35
Cykel 1x2 mil= 2 mil
Löpning = 2x10 km
Dans = 1 timme

Träningstid 4 timmar

Edinburgh












North Berwick












Gamla stan

Inga kommentarer: