tisdag 22 juni 2010

Energi ger energi

Aktivitet föder aktivitet. Visst känns det igen att ju mer man har att göra, desto mer får man gjort?

Under två perioder i mitt liv har jag drivit eget företag. Jag har då sålt den udda produkten namnskyltar. Ja, just såna som de som jobbar i t ex affären eller på hotellet har på sig och som på ett tydligt vis talar om vem som jobbar på stället och som kunden kan vända sig till när han/hon behöver hjälp.

Det var en kul produkt att sälja, förbluffande lättsåld, men det gällde att hela tiden ha fokus på försäljningen. Alla former av säljaktiviteter gav resultat och oavsett om jag ringde i telefon, knackade dörr, var med på mässor, annonserade eller bara faxade ut säljerbjudandet så kom ordrarna in.

Lika resultatlöst blev det också så snart jag inte gjorde någon säljaktivitet utan istället kanske ägnade mig åt någon administrativ detalj, eller bara tog någon dag ledigt. Det gällde att ha ett jämnt flöde på säljet för att kunna skörda resultatet av arbetet och jag kunde inte heller veta exakt när kunden skulle återkomma. Det enda jag visste vara att de skulle återkomma och att ju fler jag kontaktade, ju mer sålde jag. Aktivitet födde aktivitet helt enkelt.

Detsamma gäller för träning tycker jag. För mig är den kontinuerliga träningen den viktigaste. Att stoppa in energi i ett jämnt flöde av träningsaktiviteter ger mig mer energi tillbaka, som jag kan använda till att uträtta så mycket mer, både på jobbet och hemma, än om jag inte hade rört på mig. Jag kan i likhet med försäljningsprocessen inte heller förutsäga när jag ska nå nästa platå, "få in ordern", men jag vet att den kommer bara jag fortsätter malandet hela tiden.

För att lyckas med det behöver jag rutiner. Det har jag tjatat om tidigare, men det är absolut det viktigaste när det gäller min träning. När veckorna rullar på och ser likadana ut vecka efter vecka, då ger det mig möjlighet att cykla eller springa till/från jobbet, familjen har koll på att jag är borta och tränar boxning på måndagkvällarna och kan rätta sig efter det, och sen behövs bara ett löppass till på helgen så är veckoträningsmängden biff.

Därför känner jag mig alldeles extra glad och energifylld idag, eftersom jag redan idag, tisdag, har hunnit med tre träningspass för den här veckan, precis som jag gjort hela våren. Nu blir det ingen match att få in de ytterligare tre träningstimmarna som jag siktar på den här veckan. Det känns som att energin efter maran äntligen har kommit tillbaka.

Sa jag att jag också har hunnit handla midsommarmaten?

Inga kommentarer: