torsdag 3 juni 2010

FAQ

Bara 2 dagar kvar nu och vi har några frågor.

Hur känns det?
Det känns jättebra. Jag är glad, trygg och har fjärilar i magen.

Några skador?
Har fortfarande känning i höger vad där en spänd muskel orsakar viss smärta, men efter beskedet att inget är inflammerat eller skadat har jag tagit beslutet att ändå springa.

Vilken tid satsar du på?
Det sista jag vill göra är att skada mig för all framtid, så jag tänker lyssna mycket på benet och det får avgöra hur långt jag kommer. Maran under fyra timmar är inte aktuellt den här gången, det handlar mer om att klara första varvet (16 km) och sen se hur det känns. Maxgränsen är 6 timmar och jag kan tänka mig hålla på så länge.

Har du sprungit nåt på sistone?
Ja, faktiskt tog jag mig en kort runda på 5 km igår. Det gav två bra besked. Dels att jag kan springa. Jag får nåjor ibland att jag inte kan springa längre, men igår kände jag att löpningen inte är något problem. Jag kan det där helt enkelt. Det andra beskedet handlade om mina nyinköpta skor som jag inte hunnit springa många meter i än. De kommer funka bra att springa i på lördag. Jag får som tur är aldrig problem med skavsår eller annat och har haft som rutin de sista halvmarorna jag sprungit, att köpa nya skor dagen innan som jag använt på loppet. Det har funkat jättebra hittills.

Vad ska du ha på dig?
Big problem! Ungefär som när man ska ut på galej står jag där vid garderoben och tittar bland mina löparkläder och konstaterar att jag inte har nåt att ha på mig. Har inte löst den frågan än. Kommer dock inte ha någon form av maskeraddräkt, typ lilla sjöjungfrun, på mig.

Hur äter du nu dagarna innan?
Jag äter mer än vanligt, extra smörgås till frukost, två lagade mål mat med extra kolhydrater per dag istället för ett i vanliga fall och så en glasstrut per dag. Tänker på att dricka extra mycket varje dag.

Formen?
Jag känner mig i oförskämt bra form. Antingen kan de senaste veckornas träning utan löpning vara ett lyckokast, eller så är det det inte. Vi får se. Jag kommer i alla fall till start med en helt fräsch och pigg kropp (förutom det lilla debacklet med vaden). Grundträningen är avklarad, jag har kört mycket intervaller på motionscykeln och så har jag hållt mig frisk sedan i februari. Kan bara gå bra alltså.

Din treenighet, Kroppen, Karin och Lotta, kommer de samsas nu?
Absolut! Kroppen lägger verkligen manken till för att fixa vaden, Karin håller sig lugn och ser fram emot skumpan och långklänningen på lördag kväll och Lotta bara myser och är helt i balans.

Vad gör du imorgon?
Imorgon har jag tagit ledigt från jobbet och kommer helt fokusera på loppet. Det blir en långsam soft förmiddag med mycket fika, därefter lunch med maken i stan och så åker jag till lapputdelningen vid Östermalms IP på eftermiddagen och nördar loss ordentligt. Förhoppningsvis träffar jag min gamla arbetskollega PA som sprungit 20 maror eller så och får lite goda råd av honom. Där finns också en mässa med bra erbjudande på skor och kläder och annat som jag vill ägna mycket tid åt. Kvällen blir också soft. Självfallet blir det spagetti och köttfärssås till middag.

Hur har du det med hejaklack?
Barnen är helt ointresserade så dem lär jag inte få se utmed banan. Däremot tar maken moppen och kör runt till olika platser. Mamma och brorsan kommer också. En och annan kollega kanske dyker upp. I övrigt får alla andra tusentals människor som står utmed banan bli min hejaklack. Jag behöver all positiv energi som finns.

Nåt kvar att göra?
Måste fixa en bra låtlista. Det blir kvällens uppgift.

Det där låter ju helt lysande. Hoppas allt går väl och lycka till!

Tack!!

Nu kör vi

1 kommentar:

Tobias sa...

Då vet jag läget. Stort lycka till!