lördag 5 juni 2010

Kuckeliku

Uppe med tuppen som vanligt. Tänk att det ska vara så svårt att sova länge när man är ledig. Har nu ätit en första frukost. Två koppar varmt vatten och en skål med youghurt, nötter och torkade frukter. En bra start på en bra dag.

Sitter och funderar över hur jag ska förhålla mig till meterologer. De är bara snäppet bättre än siare tycker jag. För det mesta tycker jag att väderrapporteringen är helt ointressant eftersom man inte kan påverka vädret ett dyft, oavsett hur många bra kontakter man har. Dessutom har jag svårt att hänga med när vädret visas på TV. Det är så många landskap som ska gås igenom så när allt är klart kommer jag inte ihåg hur det såg ut för Stockholm. (För min mamma däremot är vädret i Rapport något av dagens höjdpunkt. Då måste alla vara tysta.)

Men så finns ju några dagar per år då vädret faktiskt spelar en stor roll. Tänk bara på prinsessbrölloppet. Vad de måste oroa sig för den här detaljen! Men de gör väl som alla vi andra luttrade svenskar och har säkert en reservplan för dåligt väder, en extra varm tröja, ett paraply, nåt ställe att ta skydd på. Kan bli något trångt under svampen vid Stureplan dock.

Idag hade det suttit fint med lite moln och det var väl också det siarna lovade i början av veckan? Fast det sa de nog bara för att hålla oss marathonlöpare vid gott mod. Jag tror nämligen fullt på allvar att det är så de jobbar. De vet mycket väl hur vädret egentligen ska bli, men tycker det är bättre att rapportera ett väder som vi tittare önskar. Just nu skiner solen, det är vindstilla och min magkänsla/erfarenhet säger mig att det kommer bli en varm dag.


Frukost #1

Inga kommentarer: