onsdag 17 november 2010

Livet efter maran

Lite drygt två veckor har gått sen maran och jag har så smått kommit igång med tränandet igen. Med nästan två veckors uppehåll känns det som att sätta igång på nytt, jobbigt nog. Det är lite segt, stelt och jag är långt från toppformen. Maken konstaterade just att när vi löpare sprang ut från stadion i Mariehamn såg vi alla ut som en miljon, vältränade, taggade och sen när vi kom i mål var de flesta rätt så ankomna, lätt haltande och med tunnelseende. Det tar sin tid att bygga upp det som då bröts ner.

Jag letade upp ett gammalt inlägg, där jag listat några enkla knep som passar bra att ta till nu så här i igångsättarfasen. De är:
- Peppa mig själv (inspireras av webb, tidningar, böcker mm)
- Tryck på Reset, gör en total omstart
- Hitta tillbaka till rutinen
- Gör träningen till prio 1
- Se över matintaget, ät nyttigt, säg nej till kakor/bullar/godis/vin
- Gå inte ut för hårt, det är viktigare att orka genomföra alla träningspass
- Se framtiden an, snart är nästa platå nådd

Ett mål är ju också bra att ha och jag tänkte ge mig på drömmilen under vintern, dvs lyckas springa milen på 50 minuter. Senast jag prövade tog det 54 minuter och det stör mig fortfarande förbannat mycket. Jag ser en hel del intervallträning på löpband framför mig med en testmätning i mitten av december och det stora provet i mitten av januari. Även det på löpband. Nån som vill vara hare? Skulle verkligen behöva det.

Inga kommentarer: