söndag 28 november 2010

Fyra veckor senare

Fyra veckor, brukar förståsigpåarna säga, tar det att återhämta sig efter en mara. Det kan nog stämma, för det är först nu som jag börjar känna mig sugen på att sätta igång med träningen "på riktigt" igen.

Veckan har gått i vinterns tecken med mycket snö. Och blåst. Tur att jag hann få på dubbdäcken förra helgen, för utan dem hade det inte funkat att cykla. De innersta mag- och ryggmusklerna har fått träna hårt när jag parerat snövallarna på väg till och från jobbet. Men det är riktigt kul att cykla när det är sånt här väglag. Det påminner mycket om skidåkning och man får koncentrera sig på hur marken ser ut en bit framför för att undvika att köra omkull.

Det blev också en provspringning på löpband för att påminnas om hur det funkar. Två saker kom jag fram till; 1. Det kändes inte långtråkigt vilket jag tyckt tidigare. Jag kunde lätt ha sprungit en timme till. Alla långpass verkar ha förändrat min hjärna. 2. Jag har tappat farten av det långsamma löptempot jag hållt de senaste månaderna för jag tycker nog att jag orkade springa en hel del fortare på bandet i januari. Det finns alltså en del att bygga vidare och finslipa på.


Veckans träning v 47

Cykel 3x2 mil = 6 mil
Skidor = 1 mil
Motionscykel = 1 timme (28,3 km)
Löpband = 1 mil

Träningstid 6 timmar

Inga kommentarer: