fredag 1 mars 2013

Första löppasset

Femte dagen.... På den här dagen skapade gud alla vattenlevande djur och alla fåglar.

På min femte träningsdag blev det äntligen löpning. Jag ska inte säga att jag har gruvat mig men en hel del tankar har gått åt till att fundera över hur den här första löpningen efter en evighets uppehåll skulle te sig.

Jag var snäll mot mig själv och sa att det bara handlade om att komma igång. Inga fartökningar, ingen press, bara genomföra i makligt behagligt tempo. Om jag inte orkade var det ok att promenera. Lugn musik i lurarna. "Stå nu inte här och fundera mer, det kommer bli bra, se så - iväg med dig nu."

Och, tja, det blev inte så dramatiskt. Benen trampade på, det kändes igen och gick rätt bra även om det egentligen gick rätt dåligt. Som förväntat liksom. Vid Bällsta bro bygger de hus och den fina strandpromenaden är avskuren några hundra meter. Istället leds fotgängare och cyklister upp i bostads- och industriområdet men idag valde jag att springa ut på isen istället. Det är lite kul att kunna gå på vattnet tycker jag, ger en annan dimension på tillvaron. Man ser platser från en annan vinkel.

Knappt halvvägs stannade jag till vid parkbänken som brukar få stå till tjänst som gymredskap. Där gjorde jag plikttroget några situps och rygglyft. Situpsen gick rätt bra, rygglyften rätt dåligt. Här finns definitivt potential till förbättring. Vid 7 km fick jag en liten dipp och promenerade några meter. Letade i låtlistan efter nåt lite mer fartfyllt och tankade energi från Alina Devecerskis Flytta på dej. Nu var det bara delar av Kungsholms strand kvar och Kungsgatan kvar.

I höstas plockade staden bort "mina" stockar, träningsstationen vid Radio Stockholm-huset. De lovar en ny fräsch träningspark på andra sidan gångvägen istället, men det verkar dröja. Nå, det här kan man ju tycka är en världslig sak men det har faktiskt haft betydelse för min armstyrka och kroppshållning.

När stockarna fanns där brukade jag stanna till några gånger i veckan och lyfta dem ett tiotal gånger. Ibland var de lätta och då gjorde jag fler, ibland var de mättade av regnvatten och då blev det några färre lyft. Det verkar kanske inte så jättemycket men det fick till följd att jag även tog mig tid en liten stund när jag kommit fram och gjorde några armhävningar och situps. Det i sin tur fick till följd att hållningen vid löpningen förbättrades samtidigt som jag kände mig smidigare och starkare. Men nu alltså - inga stockar -> ingen smidig och stark Lotta. Den där träningsparken får de helt enkelt snabba på med.

Till slut var det bara Kungsgatan kvar. Gillar Kungsgatan. Första halvan lutar svagt uppför, andra halvan svagt utför. Som gjort för en tuff intervall fram till Sveavägen och sedan snabba gasellben ner mot Stureplan. Men idag var det ju femte dagen på resten av mitt träningsliv och nån vidare fart gick inte att uppbåda. Glad ändå att få lufsa fram och rejält taggad på att få återkomma med ett annat driv inom kort.

Sen var det klart. Passet genomfört och all kraft rann av mig. Faktiskt. Helt slut. Imorrn blir det vilodag.

 Springa på vatten



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, kommer med en helt orelaterad kommentar, ledsen för det.
Men vet du några tider som det spelas pingis på i Gröndalshallen nu för tiden?

Pier to pier sa...

:-) Måndagar kl 19.00 och onsdagar kl 18-20 är det motionsspel. Ungdomar spelar månd kl 18.00 och 7-8-åringar kl 17 på onsdagar.
Välkommen!