torsdag 7 mars 2013

Två morgnar

Tisdag morgon
Vaknar utvilad strax före sex, det är dags för morgonlöpning. Den bästa sorten dessutom, den som stärker själen, lugn och utan press. Fyller på med havregrynsgröt och tar god tid på mig att klä på mig alla lager med kläder och värmer sen upp ordentligt. Trampar på stället, böjer och sträcker, tänjer och mjukar upp stela leder. Ger mig iväg. Det är en vacker morgon, våren är på väg, jag hör koltrasten och talgoxen. Förmodligen är det sista passet med Icebugsen för gångbanan är så gott som isfri. Löpningen funkar betydligt bättre än i fredags, allt känns bra. När jag kommer fram har jag fortfarande gott om tid och passar på att stretcha ut vaderna och fram- och baklåren. Så här några dagar efter träningsuppstarten är musklerna ihopdragna och stumma så det gör verkligen gott.
Dagen har startat på bästa möjliga vis och jag älskar att ha gott om tid för pre löpning + löpning + post löpning på just det här viset.


Torsdag morgon
Vill upprepa tisdagens sköna löpning men vaknar trött, har legat vaken mellan halv-4 och halv-5, helt i onödan. Kommer därför ur sängen lite senare än i tisdags och känner redan nu en liten stress för att hinna med. Blir avbruten mitt i frukosten av maken som står vid busshållplatsen och väntar på buss 113 som inte kommer. Kan jag kasta mig iväg och skjutsa honom till stationen i Sumpan? Jamenvisst, vi måste ju hjälpas åt, du idag, jag imorgon. Ser tiden för löpningen krympa men om vi skyndar oss och jag skippar uppvärmning och stretch funkar det fortfarande. Det blir till att eftersvettas hela förmiddagen men det är det värt. När vi kommer ner till stationen ser vi bakljusen på pendeltåget. Goda råd är dyra, hur ska han nu hinna med tåget till Katrineholm? Efter en halv sekunds överläggning erbjuder jag mig att köra in honom till Centralen. Löpningen far sin kos. Det får bli en annan dag.

Inga kommentarer: