måndag 28 november 2011

100 timmar jämnt

Jag hänger gärna och ofta på forumet jogg.se. Okej, jag medger, det är lite nörd-varning på det, men det är så otroligt bra för motivationen. Där ges tips på träningsupplägg, där skrivs framgångshistorier om hur personer gått från att vara soffpotatis till att nu klara olika distanser, de som är skadade skriver om sina rehab-funderingar, och inför olika lopp kan man känna vibrationerna av dallrande nerver. Och i den sköna ego-boost-PB-tråden får man skriva in sitt personbästa resultat, oavsett tid eller sträcka. Jag har noterat mina två marathon-PBn i år.

Tråden jag fastnade för idag handlar om vilka kommentarer, positiva eller negativa, man fått från omgivningen vid någon löprunda. Den fick mig genast att tänka på brorsan när han "sprang" Göteborgsvarvet för nåt år sedan och höll på att ge upp redan vid första kilometerna, otränad som han var. Just där stod en liten göteborgare och gastade, på bredaste göteborgska: "Du kan la inte gåååå reeedan!" (läs hela berättelsen här), vilket retade gallfeber på brorsan och han fick tillräckligt med eld i rumpan för att ta sig runt hela varvet.

På jogg.se registrerar jag också all min träning/tävling, vilket blir rätt effektfullt så här i slutet av året. Just idag kan jag läsa att jag kommit upp i 236 timmar. Av det har jag sprungit i 83 timmar och cyklat 129. April var den månad jag tränat flest timmar, 31,5 timmar. Det var också i april som jag gjorde mitt absolut bästa lopp, Ursvik Xtreme, mätt uitfrån hur stark jag kände mig då. Benen var fulla av kraft och jag hade en alldeles särskild känsla av att allt stämde.

Juli (8 timmar) och augusti (16) gick lite på tomgång men jag har kommit igen under hösten och fick ihop nästan 27 timmar i oktober.

Fortfarande saknas det 17 timmars löpning för att komma upp i förra årets mängd. Om jag fördelar det på de fem veckorna som är kvar, blir det 3,5 timme/vecka och det borde inte vara någon orimlighet. Tror jag satsar stenhårt på det faktiskt.

100 timmars löpning. Rena poesin.

Inga kommentarer: